Remine Alberts in gesprek bij Zaanradio over Het Twiske

7 augustus 2019

Remine Alberts in gesprek bij Zaanradio over Het Twiske

Op Zaanradio werd statenlid Remine Alberts ondervraagd over het onderzoek van de SP naar het gebruik van beschermd natuurgebied Het Twiske. De interviewer was nieuwsgierig naar de reden van het onderzoek. 'Men zegt dat de festivalgangers hier graag gebruik van maken, maar laat nu eens de andere gebruikers aan het woord', aldus het SP-statenlid.

Aanstaande zaterdag gaan enkele SP-leden op bezoek bij Het Twiske om de reguliere bezoekers aan het woord te laten. We gaan er een enquête afnemen om meer inzicht te krijgen in het gebruik van het beschermd natuurgebied.

De SP is nu niet een voorstander om bijvoorbeeld het gebied in twee te delen om zowel de reguliere gebruiker als de festivalganger tegemoet te komen, zoals de interviewer als idee opperde. "Als we de natuur gaan verbruiken als een soort wegwerpartikel, dan heb je helemaal niets meer over. We moeten dan heel precies weten óf het op te knippen valt".

Foto: Inky

Beter is om te kijken naar de oorzaak van het verbruiken van natuurgebieden. Niet alleen in Het Twiske is men op zoek naar inkomen, maar op veel meer plekken in Noord-Holland en daarbuiten: "De natuurgebieden krijgen geen geld meer van de overheid om zichzelf te bedruipen. Dan gaan ze op zoek naar geld. Zo'n festival of een camping is dan een manier. Moeten we dan niet zuinig zijn op de natuur en weer gewoon overheidsgeld erin steken?"

Hieronder kunt u het interview bij Zaanradio terugluisteren.