Lastige vragen over lekkende afvalberg

16 april 2019

Lastige vragen over lekkende afvalberg

Foto: Anna de Groot / SP Noord-Holland

Begin maart 2019 ging de grote afvalberg van Afvalzorg in Nauerna lekken. Er borrelde een vieze vloeistof op, percolaatwater. De gemeente Zaanstad schrok ervan en sloot het Recreatiepark Nauerna, dat bovenop de afvalberg gemaakt werd.

De SP Noord-Holland, ook geschrokken, stelde schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten. De provincie Noord-Holland is (groot)aandeelhouder van NV Afvalzorg en daarom mede verantwoordelijk voor de gezondheid van de bewoners en recreanten op en bij de afvalberg.

Welk goedje zit in het opgeborrelde percolaatwater? Is het vieze goedje gevaarlijk voor de gezondheid van mensen, dieren en planten? Waarom weet de gemeente Zaanstad niet wat de samenstelling is van de bovenste grondlaag van de afvalberg? En waarom is er niet eerst een gas- en waterdichte folie over de afvalberg heen gelegd voordat er een grondlaag werd aangebracht?

Een bewoner van Nauerna, die dichtbij het recreatiepark woont, stuurde in 2015 al een mail met heel veel vragen en opmerkingen naar de provincie. Werd daarop gereageerd? En als dat niet het geval is, kan dat dan alsnog?

De schriftelijke vragen van de SP blijken lastig te beantwoorden. De beantwoording vraagt onderzoek door en afstemming met verschillende externe partijen, waaronder de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de gemeente Zaanstad en de GGD Zaanstreek Waterland. Hopelijk zijn de antwoorden vóór 1 mei 2019 beschikbaar.

De SP Noord-Holland en de SP Zaanstad stelden al vaak en veel vragen over Afvalzorg in Nauerna. Afvalzorg blijft een aandachtspunt (en dat zou eigenlijk niet moeten).