Berkhout blijft boos. En de SP ook!

6 maart 2019

Berkhout blijft boos. En de SP ook!

Foto: Anna de Groot / SP Noord-Holland

Zes en zestig hectare zonnepanelen! Zo'n supergroot zonnepark willen de provincie Noord-Holland en de gemeente Koggenland in het groene open gebied bij Berkhout neerleggen. Dat is een bijna onafzienbare vlakte.

Eerst was er op het terrein langs de Jaagweg in Berkhout een bedrijventerrein gepland. Daar had de voor corruptie veroordeelde ex-gedeputeerde Ton Hooijmaijers zijn tentakels in. Het Distriportterrein ging uiteindelijk niet door wegens gebrek aan belangstelling van bedrijven en de provincie moest 12,2 miljoen euro van de grondwaarde afboeken. In het dorp Berkhout werd opgelucht adem gehaald.

Naar onlangs bleek zijn er nieuwe plannen met het groene open stuk land, waar boeren nog gewoon boeren. Een zonnepark! Het voordeel voor de provincie bestaat eruit dat het terrein in erfpacht uitgegeven kan worden aan een energiebedrijf of een projectontwikkelaar. Dat levert meer op dan de pacht die de boeren nu betalen. Het voordeel voor de gemeente Koggenland bestaat eruit dat de gemeente ambities van klimaatneutraliteit kan verwezenlijken.

SP- statenlid Anna de Groot diende in de vergadering van Provinciale Staten van 4 maart 2019 een motie in. Het doel van de motie was om het groene open gebied te beschermen tegen de exorbitante hoeveelheid zonnepanelen, de boeren te laten boeren en de natuur erop vooruit te laten gaan door het gebied toe te voegen aan NNN (Natuurnetwerk Nederland). Drie prima doelstellingen!

De motie werd verworpen. GroenLinks en de Partij voor de Dieren vonden de energieopwekking belangrijker dan het groene open landschap. De andere tegenstemmende partijen - waaronder CDA, PvdA, D66 en VVD - waren nu opeens van mening dat het verbouwen van voedsel in agrarisch gebied minder belangrijk is dan het opwekken van energie. Terwijl, bij voorbeeld, in het verkiezingsprogramma van het CDA klip en klaar staat dat kostbare landbouwgronden niet ten koste mogen gaan van zonnepanelen.

Berkhout blijft boos. De SP ook! Het is nu aan de gemeenteraad van Koggenland om al dan niet de bestemming 'bedrijventerrein' van de locatie aan de Jaagweg af te halen. Het gebied staat dan weer te boek als 'agrarisch'.

Voor wat betreft de SP moeten eerst alle daken volgelegd worden met zonnepanelen alvorens er over het volleggen van de Noord-Hollandse agrarische- en natuurgebieden gedacht mag worden. Daken genoeg! Bij voorbeeld alle asbestdaken van agrarische gebouwen af halen en er zonnepanelen voor terug. Dat móet voor 2025!