Opinie: Provincie trap niet langer op de rem, maar help Amsterdam!

25 februari 2019

Opinie: Provincie trap niet langer op de rem, maar help Amsterdam!

Foto: Florian van Hunnik

Deze opinie van Eric Smaling verscheen op 25 februari in Het Parool

Tijdens het eerste provinciale lijsttrekkersdebat in de Balie was de woningmarkt en de hoge woningnood in Noord-Holland uiteraard een van de thema’s die niet onbesproken kon blijven. Al vrij snel spitste de discussie zich toe op de ambitieuze plannen van het college in Amsterdam om de wijk Haven-Stad met 70.000 woningen te bouwen. Hierbij merkte ik op dat Amsterdam de grote woningnood niet in haar eentje kan oplossen. De provincie Noord-Holland en Amsterdam moeten gezamenlijk optrekken om te voorzien in de grote behoefte aan sociale huurwoningen, middenhuur voor de leraar en de verpleegkundige en koopwoningen voor starters.

Anders dan het Parool afgelopen woensdag stelde is het dus niet zo dat de SP pleit om de woningbouw in Amsterdam af te remmen en te verplaatsen naar de provincie. Het is juist de hoogste tijd om naast Amsterdam óók te gaan bouwen in plaatsen als Alkmaar en Schagen. Alleen wanneer Amsterdam en de provincie gezamenlijk de strijd oppakken kunnen de wachtlijsten voor sociale huur worden teruggedrongen en kan het jonge gezin uit Alkmaar aan een (starters)woning worden geholpen.

In 2018 is in Amsterdam de bouw begonnen van  8639 nieuwe woningen en nog eens 1256 tijdelijke woningen. In één jaar tijd zijn er in Amsterdam nog nooit zoveel nieuwe woningen bijgekomen. En ondanks dat wethouder Ivens bouwrecord na bouwrecord vestigt, blijft de woningmarkt in Amsterdam maar onder druk staan. De wachtlijsten voor een sociale huurwoning blijven ongekend lang. Ook het vinden van een betaalbare huurwoning in de vrije sector is, doordat Den Haag de  markt zijn gang laat gaan, een hels karwei.

Het goede nieuws is: de problemen op de Amsterdamse woningmarkt zijn op te lossen en er is in de provincie plek genoeg om aan de vraag naar woningen te voldoen. Het provinciale bestuur moet alleen niet langer op de rem trappen. Zo zijn er eerder plannen om 40.000 woningen te realiseren ten noorden van het Noordzeekanaal door het provinciale bestuur afgewezen.

Wanneer de provincie de bouw van sociale huur, middenhuur en starterswoningen buiten Amsterdam gaat stimuleren, vermindert dit de instroom en de druk op de Amsterdamse woningmarkt. Hier is ook de regio bij gebaat. Openbaar vervoer, voortgezet en hoger onderwijs, bibliotheken, allerlei voorzieningen kunnen gemakkelijker in stand worden gehouden wanneer Noord-Hollanders in de regio blijven wonen en niet massaal naar Amsterdam trekken. Hierbij is het wel zaak dat de provincie daadwerkelijk gaat investeren in de regio. De SP zal voorop blijven lopen in de strijd voor (het behoud van) goed openbaar vervoer in héél Noord-Holland.

Uiteraard moet de afweging waar woningbouw kan plaatsvinden zorgvuldig gemaakt worden. Onze natuur en onze duinen mogen niet worden vol gebouwd en woningen moet dus binnen bestaand bouwgebied gerealiseerd worden. Maar de woningnood in Noord-Holland is alleen op te lossen wanneer niet alleen in Amsterdam maar ook in de provincie bouwrecords gevestigd gaan worden. Provincie trap niet langer op de rem, maar help Amsterdam!