Viezigheid N23 tunnelbak in sloten Hoogkarspel

25 maart 2018

Viezigheid N23 tunnelbak in sloten Hoogkarspel

Weet de provincie van de vervuiling van sloten in Hoogkarspel door de bouw van de tunnelbak in de N23? Dat willen SP-statenleden Wim Hoogervorst en Anna de Groot weten van gedeputeerde staten. Volgens het Noordhollands Dagblad van 17 maart hebben twee agrariërs al een schadeclaim ingediend bij het waterschap. De provincie is opdrachtgever voor de bouw van de N23.

De tunnelbak voor de N23 gaat in Hoogkarspel onder de Streekweg door. Aan de noordzijde en de zuidzijde van de Streekweg zijn in de sloten veel hogere concentraties natrium, bicarbonaat en chloor aangetroffen. Hoogervorst en De Groot willen met hun schriftelijke vragen te weten komen of dit inderdaad komt door de bouw van de tunnelbak. Ook vragen zij wie voor de vervuiling van de sloten verantwoordelijk is: het Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier, aannemer Heijmans of de provincie? De SP-statenleden vragen ook of de provincie met de agrariërs wil gaan overleggen en of zij eventueel schadeloos kunnen worden gesteld. In de raad van Drechterland heeft CDA-raadslid Marcel Koomen over deze kwestie vragen gesteld aan burgemeester en wethouders.