SP'ers demonstreren tegen opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

16 oktober 2017

SP'ers demonstreren tegen opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
SP 'ers uit Castricum, Den Helder, Schagen, Heerhugowaard en Enkhuizen hebben vandaag geprotesteerd tegen de dreigende opheffing van vijf buslijnen in Noord-Holland Noord. Met levensgrote bushalteborden demonstreerden zij voor Hotel Igesz in Schagen. Provincie Noord-Holland en busbedrijf Connexxion hielden daar een informatiebijeenkomst voor raads- en statenleden over de opheffingsplannen. De SP-halteborden, met daarop de lijnnummers van de bedreigde buslijnen en een protest-tekst, zijn ontworpen door de Helderse SP'er Peter Dirks.

De halteborden trokken niet alleen de aandacht van de bezoekers van de bijeenkomst, maar ook van talloze voorbijgangers, die ter plaatse bijna allemaal de petitie van de SP tegen de opheffingen tekenden.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Toen de informatiebijeenkomst eenmaal was begonnen, trokken de SP'ers de zaal in om Connexxion en provincie te bestoken met kritiek op de voorgenomen kaalslag van het toch al magere busvervoer in de Kop van Noord-Holland en bij Castricum. Maar zij waren niet de enigen die hun bezwaren de zaal inslingerden. Ook veel raadsleden van andere partijen uitten hun ongenoegen.

De plannen voor opheffing van de lijnen 150, 152, 155, 158 en 164 waren door de SP voortijdig onthuld. Dit noodzaakte de provincie en Connexxion de informatiebijeenkomst in Schagen te beleggen, om de gemoederen te bedaren. Erg succesvol bleek die poging niet. Sommige plaatsen zouden in plaats van een gewone bus straks een buurtbus met vrijwilligers als chauffeur moeten krijgen. Andere plaatsen krijgen een belbus, die alleen komt als je van te voren opbelt. Vanuit de zaal werd er op gewezen dat waar gewone busdiensten nu al vervangen zijn door buurtbussen, het steeds moeilijker wordt vrijwilligers te vinden om de bus te besturen. Belbussen trekken in het begin nog wel passagiers, maar na verloop van tijd vinden mensen het te lastig. Dan blijven ze noodgedwongen thuis, of worden ze afhankelijk van vrienden en kennissen met een auto. Als de opheffingsplannen doorgaan hebben een aantal plaatsen bovendien helemaal geen openbaar vervoer meer, ook geen buurtbus of belbus.

Connexxion erkende tijdens de bijeenkomst dat de oorzaak van de opheffingsplannen is dat de provincie niet genoeg geld beschikbaar wil stellen. De SP blijft daarom de komende maanden keihard actie voeren tegen de ordinaire bezuinigingsactie van de provincie.