h

Trigion Brugwachtersvragen na geplette Toyota en geramd schip

29 juni 2017

Trigion Brugwachtersvragen na geplette Toyota en geramd schip

Sinds 1 april worden de bruggen in de provinciale wegen bediend door het private bedrijf Trigion. Het bedrijf nam daarvoor nieuw personeel aan, zonder nautische ervaring, en op een veel lager loon. De afgelopen week gebeurden er vlak achter elkaar twee ongelukken. Op de Bosrandbrug in de N231 bij Schiphol-Oost kieperde een Toyota van de brugklep. Enkele dagen eerder sloot de Schipholdraaibrug bij de N232 te vroeg, en ramde een schip. SP-statenlid Carlien Boelhouwer stelde schriftelijke vragen. De provincie is door de uitbesteding veel goedkoper uit. Maar volgens de SP mag dit nooit over de ruggen van het personeel. Voor de uitbesteding aan Trigion was er al gewaarschuwd voor de veiligheid.   [ Foto's: Eric van Lieshout / www.112meerlanden.nl ]

Ooit waren de brugwachters gewoon in dienst van de provincie. Niet onlogisch, want waarom zou je je eigen bruggen niet door je eigen mensen laten bedienen? Bij de provincie heerst echter een heilig geloof in privatisering en marktwerking. "Dat de brugbediening historisch gezien altijd door provinciale medewerkers is uitgevoerd, is onvoldoende argument om deze taak in eigen huis te willen houden", schreven gedeputeerde staten in antwoord op eerdere vragen van SP-statenlid Carlien Boelhouwer in 2015. Met dit povere argument besteedde de provincie de brugbediening in eerste instantie uit aan ODV Maritiem. De brugwachters van de provincie werden 'geoutsourced' naar dit bedrijf. Omdat de provincie dacht dat het misschien nog wel goedkoper kon, werd in 2016 een nieuwe aanbesteding gehouden. Daarbij kwam nu Trigion uit de bus als goedkoopste inschrijver – en dus winnaar van de aanbesteding. Daarmee bespaarde de provincie drie ton per jaar. Maar de provincie had niet geregeld dat de ooit 'geoutsourcede' brugwachters nu weer konden doorschuiven naar Trigion. Meermalen kwamen de brugwachters samen met vakbondsman Daan Troost van vakbond Nautilus protesteren in de statencommissie – en kregen daarbij de steun van de SP. Trigion neemt nieuwe mensen aan op 0-urencontracten en betaalt geen toeslagen meer voor nacht en weekend. De meeste andere partijen waren echter niet geïnteresseerd in arbeidsvoorwaarden. Wel vroegen zij of bij de overname de veiligheid van weg- en scheepvaartverkeer gewaarborgd was. Gedeputeerde staten verzekerden hen dat ook bij Trigion de brugbediening in veilige handen zou zijn.

De beide brugwachters die de Bosrandbrug en Schipholdraaibrug bedienden zijn inmiddels door Trigion geschorst. Maar evengoed is dit ook voor deze mensen een tragedie. Hun kan immers niet verweten worden dat zij na een inwerkperiode van drie á vier dagen al zelfstandig op de brug zijn gezet. Gelukkig vielen bij beide ongelukken geen doden – zoals eerder in Zaandam. Toch was er voor SP-statenlid Carlien Boelhouwer alle aanleiding opnieuw schriftelijke vragen te stellen aan gedeputeerde staten. Zij wil onder meer weten welke stappen de provincie nu richting Trigion gaat ondernemen. Als de antwoorden van gedeputeerde staten binnen zijn, zal de SP de kwestie opnieuw in de statencommissie aan de orde stellen.

Trigion is een dochteronderneming van de Facilicom Group, waartoe ook Gom (schoonmaak) en Albron (catering) behoren. Eigenaar van Facilicom is de familie Geurts, die zichzelf dit jaar een superdividend uitkeerde van 56 miljoen, aldus het Financieele Dagblad van 25 april 2017.

U bent hier