Mag het licht uit op de Afsluitdijk?

8 augustus 2016

Mag het licht uit op de Afsluitdijk?

Kunstenaar Daan Roosegaarde heeft een aanbesteding 'gewonnen'.  Hij mag in totaal 13 miljoen euro uitgeven aan het opleuken van de Afsluitdijk. In die 13 miljoen zit ook een half miljoentje van de provincie Noord-Holland. Hoe gaat hij de Afsluitdijk opleuken? Met lichtkunst. SP statenlid Anna de Groot vraagt zich af of die lichtkunst zich wel kan verenigen met een andere doelstelling van de provincie: het voorkomen en bestrijden van lichthinder.

De SP Noord-Holland is al geruime tijd bezig met het kunstproject. Bijna net zo lang als lichtkunstenaar Daan Roosegaarde. Tijdens de behandeling van de Kaderbrief dienden wij al een motie in om de € 500.000,-, die de provincie bestemde voor kunst op de Afsluitdijk, te besteden aan een 'kunstzinnige' windturbine. De windturbine gaat er komen, kunstzinnig wordt 'ie niet. En de provincie Noord-Holland gaat nog steeds een half miljoen meebetalen aan het lichtkunstwerk van Roosegaarde.

Astronomen en natuurliefhebbers hebben bezwaren tegen het kunstwerk 'Icoon Afsluitdijk' van kunstenaar Roosegaarde, dat waarschijnlijk bestaat uit lijnen die overdag licht opslaan en 's avonds weer vrijgeven. Als 'tijdelijk element' worden daarnaast lichtgevende vliegers opgelaten. Dit kan een aanslag zijn op de nachtelijke duisternis van de Afsluitdijk en het bestuderen van de sterren en planeten bemoeilijken. En voor veel mensen, dieren en planten is het nachtelijk duister een levensvoorwaarde. De astronomen en natuurliefhebbers hebben een paar dagen geleden de petitie 'Behoud de duisternis op de Afsluitdijk' opgesteld. Inmiddels werd deze petitie door bijna 3.500 mensen ondertekend, waaronder door Daan Roosegaarde. Het moet niet gekker worden!

De provincie Noord-Holland heeft het bestrijden van lichthinder hoog in het vaandel staan. Daarom heeft de provincie op de eigen website gezet; “De provincie bevordert donkerte in gebieden buiten de steden en stimuleert minder verlichting binnen de steden”.  Het kunstwerk van Daan Rosegaarde is daarmee in tegenspraak. Ook is er een merkwaardige tegenstelling ontstaan doordat de provincie de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland enerzijds de opdracht heeft gegeven de 'Ster van de Nachtprijs' te lanceren en anderzijds het kunstproject van Roosegaarde te sponsoren. De prijsuitreiking van de 'Ster van de Nachtprijs' is tijdens de Nacht van de Nacht, gedeputeerde Tjeerd Talsma reikt de prijs uit. Daan Roosegaarde was in 2015 nog ambassadeur van de Nacht van de Nacht.

Wie kan dit nog volgen? De SP niet meer en stelde statenvragen. SP-statenlid Anna de Groot: "Hoe kan een ambassadeur van de Nacht voor de Nacht een kunstwerk maken die de duistere Afsluitdijk in het licht zet? En hoe kan de provincie Noord-Holland instemmen met de financiering van het lichtgevende kunstwerk? Provincie: mag het licht uit?"