Vragen over megakosten Texelhopper belbus
Vragen over megakosten Texelhopper belbus
Bruggeman wil daarom met schriftelijke vragen weten hoeveel subsidie er op een ritje zit, als de kosten van de centrale wel worden meegeteld. Zonder centrale kan een belbus immers niet bestaan.
De belbus kwam eind 2014 in de plaats van de gewone buslijn 29 naar De Cocksdorp die werd opgeheven. Voor veel mensen is de belbus een verslechtering, omdat ze telkens vooraf moeten opbellen als ze met de bus mee willen. Wel heeft de belbus iets meer haltes dan de vroegere lijn 29. Voor de eerste twee jaar van de proef trok de provincie 1,7 miljoen uit. Nu de proef met anderhalf jaar zal worden verlengd loopt dat bedrag op tot 3 miljoen. Van het busje maken dagelijks ongeveer 150 mensen gebruik. Samen maken ze ruim 8.000 ritjes per maand. Dit is nauwelijks meer dan bij de opgeheven buslijn 29.
De andere buslijn op Texel – lijn 28 van de veerhaven naar De Koog – bleef wel bestaan. Niet alleen op de belbus maar ook op deze lijn werd de ov-chipkaart
De vroegere gewone buslijn 29 in de jaren zeventig
vervangen door losse kaartjes van 3 euro per stuk. Onder druk van protesten komt nu op lijn 28 de chipkaart terug. Het tarief blijft echter drie euro, in plaats van het gebruikelijke kilometertarief. Gedeputeerde staten willen nu ook nog € 150.000 uitgeven om daarvoor de software van de ov-chipkaart aan te passen. Bruggeman vindt dit een belachelijk bedrag voor het veranderen van een paar regeltjes in het computerprogramma waarmee de ov-chipkaart wordt aangestuurd.
Ook moet tegenwoordig op lijn 28 een extra bus worden ingezet. Voor de belbusproef begon reden de bussen op Texel om en om op lijn 28 en 29. Daardoor paste de dienstregeling van beide lijnen precies om de aansluiting op de veerboot te halen. Bruggeman wil van gedeputeerde staten weten waarom nu deze extra bus op lijn 28 nodig is en wat daarvan nu weer de extra kosten zijn. Volgens gedeputeerde staten komt een deel van de subsidie voor de verlenging van de proef uit geld dat in vorige jaren is overgebleven op het openbaar vervoer in Noord-Holland. Bruggeman wil hierover opheldering van gedeputeerde staten. Elders in de provincie zijn in de afgelopen jaren namelijk buslijnen opgeheven of vervangen door busjes met vrijwilligers. Volgens de provincie was dit nodig omdat er niet genoeg geld meer was voor het openbaar vervoer. Tenslotte wil Bruggeman weten hoe het zit met de arbeidsvoorwaarden en arbeidszekerheid van de belbusmedewerkers, en hoeveel slechter deze zijn dan die van de buschauffeurs van Connexxion.