Veiligheid op de weg wordt beter samen met bewoners

29 juni 2016

Veiligheid op de weg wordt beter samen met bewoners

Er komt een proef waarbij provincie en omwonenden samen gaan bekijken hoe de verkeersveiligheid beter kan. Dit gebeurt bij de plannen voor de herinrichting van de Franse Kampweg ten zuiden van Bussum, onderdeel van de provinciale N236. Het overleg is het resultaat van een motie die provinciale staten op 27 juni hebben aangenomen. De motie was ingediend door de SP, met steun van PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50PLUS, Ouderenpartij NH, CU-SGP, D66.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

De aangenomen motie kwam voort uit een informatiebijeenkomst van de provincie op 20 juni in het Wijkcentrum Hilversumse Meent, waar de provinciale plannen voor de N236 werden gepresenteerd. Tot ongenoegen van de aanwezige bewoners zeiden de provincie-ambtenaren dat er haast is met het project. Daarom zouden er nauwelijks nog aanpassingen op hun ontwerp mogelijk zijn. Zij "hadden een opdracht en moesten die uitvoeren". Dit ging het eveneens aanwezige SP-statenlid Marnix Bruggeman te ver. Hij stelde dat opdrachten altijd veranderd kunnen worden, en nodigde de bewoners uit een voorstel te doen met hun wensen. Dit voorstel kon dan worden ingebracht in de vergadering van provinciale staten van 27 juni. De bewoners grepen dit aanbod met beide handen aan, en sleutelden zelf een concept voor de motie in elkaar, die SP-statenlid Wim Hoogervorst vervolgens samen met de andere partijen heeft ingediend.

Gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) had in de statenvergadering eerst weinig zin in de motie. Zij vond dat over hoe er met bewoners wordt overlegd zijzelf gaat, en niet provinciale staten. Maar binnenkort gaat de provincie nu dan toch aan de slag met de ideeën van de deskundige omwonenden over de best mogelijke herinrichting van de Franse Kampweg.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman