"Samen met de bevolking optrekken"

28 juni 2016

"Samen met de bevolking optrekken"

Foto: Helmie Bijleveld / Helmie Bijleveld
"De wereld is in een turbulente periode verzeild geraakt, maar de SP heeft niet de indruk dat het provinciebestuur van Noord-Holland daar feeling voor heeft getoond. Juist in die turbulente wereld moet je er zijn voor de bevolking. Helaas, moet ik constateren, is dat in onze provincie niet het geval." Zo eindigde SP-fractievoorzitter Remine Alberts haar toespraak in de statenvergadering van 27 juni over de provinciale Kaderbrief. De kaderbrief is een vooruitblik van het provinciebestuur op de komende vier jaar.

Alberts verhaalde in haar toespraak over ontmoetingen die ze de afgelopen tijd had gehad. Met Jeannette, die zag dat in haar buurt gezonde bomen werden gekapt, en niet begreep waarom. Met Rien, die door de aanleg van een nieuwe snelweg meer auto's door zijn buurt krijgt, en zich afvroeg: waarom? Met Hans, die zich afvroeg waarom er steeds meer vakantiebungalows in de duinen komen. Volgens de SP-fractievoorzitter komen alle vragen voor uit onbegrip voor het provinciaal beleid:  "Beleid dat ergens ‘ver weg’ gemaakt is. Ik vraag me regelmatig af hoe het nou komt dat er zo’n grote afstand is tussen wat mensen in hun leven meemaken en wat er aan beleid over ze wordt uitgestort. Ik denk dat één van de verklaringen gevonden kan worden bij de beleidsmakers. Hun wereld is klein, hun ideeën zijn van de tekentafel, hun afstand tot de 'werkvloer' is enorm."

Alberts noemde verschillende voorbeelden van besluiten van de provincie, waar mensen helemaal niets van snappen: "De laatste jaren zien we dat steeds meer mensen zich niet meer willen bezighouden met het openbaar bestuur. Zij gaan lang niet allemaal meer stemmen, inspraakavonden worden door vaak dezelfde mensen bezocht. Men voelt zich niet serieus genomen en zegt: 'Het heeft toch geen nut.' Ik zie het als allerbelangrijkste opdracht van eenieder in het openbaar bestuur en, dan in dit geval dat van de provincie, om die gevoelde, die ervaren afstand te verkleinen. En dat doen we door niet ijzerenheinig door te drukken wat wij (lees: de coalitie hier in dit pand) bedenken. Dat doen we door samen met de bevolking op te trekken, goed ons oor te luisteren te leggen, goed de plannen met elkaar te bespreken."