SP: Festivalbeleid mag de natuur niet schaden

19 mei 2016

SP: Festivalbeleid mag de natuur niet schaden

De provincie moet onderzoek gaan doen naar de schade aan de natuur door evenementen en festivals. Dit stellen SP-statenleden Anna de Groot en Remine Alberts in hun initiatiefvoorstel 'Op weg naar een duurzaam evenementen- en festivalbeleid'. Remine Alberts: "Doorgaan op de huidige weg kan leiden tot spijt achteraf, onderzoek is daarom absoluut noodzakelijk." De SP-statenleden willen ook betere geluidmetingen. Er moet meer rekening gehouden moet worden met de belangen van natuurliefhebbers en omwonenden.

Foto: Hetty Litjens / Hetty Litjens

De natuur staat in Noord-Holland weer in de belangstelling. De inwoners koesteren het open landschap, na de periode van bouwwoede op bedrijventerreinen en kantorenlocaties. Zij willen hun vrije tijd graag in de natuur doorbrengen. De overheid heeft zich echter steeds meer

Opbouw festival in een natuurgebied

uit het beheer en onderhoud van de natuur teruggetrokken. Natuurbeherende organisaties moeten al hun creativiteit inzetten om zelf geld voor het onderhoud te vinden. Dat geld wordt, volgens deze organisaties, heel eenvoudig gevonden in het verhuren van de natuur aan festivalorganisaties. Dat betekent vaak wel dat natuurgebieden dagenlang onbruikbaar zijn voor waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn: ongestoord recreëren in de

Foto: Hetty Litjens / Hetty Litjens
natuur. Anna de Groot: "En het is maar de vraag of de opbrengsten van die festivals genoeg geld opleveren voor dat onderhoud. Voor het Diemerbos kwam dat neer op € 500,- netto per evenement, daar kun je geen tuinman voor inhuren. Nog afgezien van de langdurige effecten die evenementen en festivals op flora en fauna kunnen hebben."

Naast het onderzoeken van draagvlak bij de omwonenden, stellen de SP-statenleden ook voor om goed de effecten op de natuur te meten, in het

Foto: Hetty Litjens / Hetty Litjens

Aanleg van een mud run parcours in een natuurgebied

bijzonder de effecten op de bodem en het leven daarin. Verder moet het voortaan duidelijk zijn wie waarvoor verantwoordelijk is.