Varende natuurbeheerders krijgen extra steun

23 februari 2016

Varende natuurbeheerders krijgen extra steun

Er zijn nog boeren in Noord- Holland die hun vee over moeten varen. Elke dag naar een andere wei, zoiets. Die boeren zitten allemaal in het gebied waar het collectief Vereniging Natuur- en Landschapsbeheer Water, Land en Dijken actief is. En dat gebied ligt in Waterland. Het fantastisch mooie Wormer- en Jisperveld is onderdeel van dit gebied. Om bruggen en dammen uit te sparen krijgen boeren als natuurbeheerders een subsidie van de provincie. Dankzij SP en CDA krijgen zij nu iets meer "vaarlandtoeslag".

Foto: Anna de Groot / Anna de Groot

Nog niet zo lang geleden was ik wethouder Wormer- en Jisperveld. Maandag was er statencommissie NLM (Natuur, Landbouw en Milieu). Aan de statenleden werd de vraag voorgelegd of een motie uit 2014 goed werd uitgevoerd. De motie ging over de vaarlandtoeslag. Boeren die hun vee moeten overvaren hadden recht op een subsidie omdat overvaren lastiger is en meer tijd kost dan de koeien een stukje laten wandelen. Bovendien moeten deze boeren, die allen aan natuurbeheer doen, ter wille van het behoud van de natuurlijke toestand van hun land,  hun weiden bemesten met ruige mest (da's koeienpoep met stro erin).

Aanvankelijk dacht ik dat de motie goed uitgevoerd was. De natuurbeheerders van het collectief kregen een vaarlandtoeslag van € 300,- per hectare per jaar. Heer Oskam van Water, Land en Dijken kwam inspreken. Boer Praag uit het Wormer en Jisperveld legde het de commissie ook nog eens haarfijn uit. Boer Praag, die 70 hectare land beheert, waaronder 50 hectare vaarland, vertelde dat de nieuwe vorm van vaarlandtoeslag, doordat deze nu niet meer individueel wordt uitgekeerd, hem een fikse schadepost had opgeleverd. Mijn oren klapperden, dat had ik niet verwacht! Zo'n schadepost zou het einde van het vaarland kunnen betekenen! Om het Wormer- en Jisperveld en alle andere veengebieden in Waterland in oorspronkelijke staat te behouden, móeten de koeien op de boot. Want de aanleg van dammen, zodat het vee van wei naar wei kan lopen, is het begin van het einde van het mooie landschap.

Samen met Willemien Koning van het CDA heb ik er toen maar voor gezorgd dat aan het collectief Water, Land en Dijken € 47.000 extra subsidie verstrekt gaat worden voor de vaarboeren. De andere commissieleden deelden onze mening en volgden al snel. Want niemand wil het mooie landschap van het Wormer- en Jisperveld enzo verloren laten gaan.

Jammer is wel dat boeren met versnipperd land nu iets minder subsidie krijgen. Want die moeten telkens omrijden en dat is ook lastig en kost tijd. Daar moeten we nog even een mouw aan passen.

Anna de Groot