Op asbestvragen wordt nog ijverig gestudeerd

9 februari 2016

Op asbestvragen wordt nog ijverig gestudeerd

De provincie Noord-Holland doet mee aan een aantal regelingen om het asbest de wereld uit te helpen. Die zijn echter alleen voor asbest op daken van agrarische bedrijven en woningen. SP-statenlid Anna de Groot wilde weten hoe het staat met opruimen van asbest op andere plaatsen.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Eén van de regelingen is 'Asbest eraf, zonnepanelen erop', waarmee boeren worden geholpen asbest op daken van stallen te vervangen door zonnepanelen. De andere is 'Verwijderen asbestdaken', waarmee particulieren met (rijks)subsidie worden geholpen van hun asbestdaken af te komen. De SP juicht deze regelingen van harte toe, want in 2024 moeten alle asbestdaken in Nederland tot het verleden behoren. Maar zo'n regeling als 'Asbest eraf, zonnepanelen erop' roept ook vragen op. Want de regeling gaat alleen over asbest op daken van stallen. En natuurlijk wil de SP van álle asbest af, want asbest is bijzonder slecht voor de gezondheid. Daarom hadden we gevraagd of er bij de provincie enig idee is hoeveel asbest in woningen en in de bodem zit. Zijn daar ook subsidieregelingen voor? Het antwoord luidde dat er bij de provincie Noord-Holland geen informatie bekend is over de hoeveelheid asbest in de bodem, maar dat er wel informatie is over asbest op de Nederlandse daken.

Bij SP-statenleden gaan dan bellen rinkelen. Hoe is het mogelijk dat de provincie Noord-Holland geen idee heeft hoeveel asbest er in woningen en de bodem zit? Dat kán toch helemaal niet! En inderdaad, het kon niet. Enig speurwerk leverde op dat de provincie Noord-Holland in 2008 een heel uitgebreid onderzoek had laten doen door twee – ongetwijfeld dure – bureaus. En uit dit onderzoek kwamen opmerkelijke resultaten. Bijvoorbeeld een indicatie van alle plekken in Noord-Holland waar zich asbest kan bevinden. In de bodem, op (voormalige) vuilnisbelten, op industrielocaties, onder verharde en onverharde wegen en in wijken en buurten. Natuurlijk ging de SP, met het onderzoeksrapport in de hand, nu officiële statenvragen stellen.

Hoe kan het dat dit onderzoeksrapport blijkbaar in een onderste la ligt te verstoffen? En dat er zelfs zoveel stof op ligt dat het niet meer teruggevonden werd en in het vergeetboek is geraakt?

Vandaag kreeg SP-statenlid Anna de Groot een brief van gedeputeerde staten. De gestelde vragen kunnen niet beantwoord worden binnen de termijn die er voor staat. Het lijkt er op dat er bij de provincie nu serieus werk van gemaakt gaat worden. En dat kost blijkbaar even tijd. In elk geval is er voor de provincie nu de kans om het allemaal wél goed te gaan doen. Dus onderzoeken en daaraan gevolg geven! Dus asbest opsporen en opruimen!

Gedeputeerde staten hebben gezegd dat de vragen van de SP in de tweede helft van maart beantwoord zullen zijn. We zijn benieuwd!