Fort bezet tegen aanleg verbinding A8-A9

6 februari 2016

Fort bezet tegen aanleg verbinding A8-A9

Twintig landbouwtrekkers in konvooi over de Communicatieweg tussen Heemskerk en Krommenie. Zo protesteerden omwonenden en andere Zaankanters afgelopen zaterdag tegen de plannen voor een nieuwe snelweg vanaf de A8 bij Assendelft naar de A9 bij Heemskerk. Meer dan 100 deelnemers vergezelden te voet en te fiets de optocht, met steun van een tiental SP'ers. Ook plaatselijke partij ROSA is tegen aanleg van het stuk snelweg dat 150 miljoen moet kosten.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Om drie uur vertrok de optocht vanaf de boerderij van Kager aan de Hoogedijk in Uitgeest naar Fort aan Den Ham bij Krommenie. De boerderij staat midden in het open landschap dat door de nieuwe weg doorsneden zal worden. Ook Fort aan Den Ham, één van de 42 forten van de Stelling van Amsterdam en werelderfgoed dreigt te worden aangetast.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Trekkers verzamelen zich op het erf van boer Kager

Na een tocht van twee kilometer, die door de deelnemers lopend, fietsend of per tractor werd afgelegd, arriveerden we bij Fort aan Den Ham. Leuk, de kindjes die meegingen hadden vaak nog nooit een tractor gezien. Geen grote en ook geen kleine. Ieder kind had even de gelegenheid zich boer te wanen. Maar ook de volwassen Zaankanters (en zéker de volwassen Amsterdammers) onder ons zien nog maar zelden een tractor.

Trekker met speciale protestbord-arm

Bij Fort aan Den Ham waren er toespraken. Bijvoorbeeld van Jerry Kager van LTO. Maar ook van Roelof de Haan, die op 18 januari al insprak in de statencommissie Mobiliteit. De Haan vertelde in zijn toespraak hoe weinig de meeste statenleden zich in de nadelen verdiept leken te hebben: "Daar zie je dat maar heel weinig over dit soort zaken wordt nagedacht."

Toespraak van Roelof de Haan

Het Buurtschap Busch en Dam, Groenedijk, Hoogedijk en Communicatieweg, kortweg Busch en Dam, en LTO Noord gingen daarna over tot een symbolische bezetting van Fort aan Den Ham. Het buurtschap onderstreepte daarmee het belang van de leefbaarheid van de Polders en het Groene Hart van IJmond/Zaanstreek.

Symbolische bezetting van Fort aan den Ham

Dit Groene Hart met alle cultuurhistorische elementen, zoals het OerIJ en de Ham - waar ooit de walvisvaarders nog over voeren - daar leg je geen weg doorheen. Ook moet je rekening houden met het intensieve gebruik van dit groene gebied door de bewoners van Uitgeest, Assendelft, Krommenie, Beverwijk en Heemskerk. Zij wandelen, fietsen, joggen, lopen hard, rennen wiel en gebruiken dit gebied om een frisse neus te halen, de stress van alle dag af te schudden, de natuur te beleven en de koeien in de wei te zien. De boeren verdienen er natuurlijk hun boterham.

Busch en Dam en omstreken is er net als de SP van overtuigd dat nieuw asfalt leidt tot meer verkeer en meer files.  Een alternatief hebben de tegenstanders ook. Dat is het verdiept leggen van de provinciale weg N203 bij Krommenie, waardoor verkeersoverlast daar verdwijnt, de zogenaamde nul-plus alternatief.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Na een stormachtige middag met veel verbondenheid, eensgezindheid en energie ging het gezelschap bij Fort aan Den Ham rond vijf uur weer uit elkaar. Maar niet voor lang. Want we willen de A8-A9 écht niet dwars door de polder. De SP Zaanstreek bereidt alweer een nieuwe actie voor. Ook Busch en Dam komt weer in actie, als de provincie niet voor het  nul-plus alternatief kiest. Bij die nieuwe acties hopen we jullie natuurlijk allemaal weer te zien.