SP-rapport: belbus is duur en onaantrekkelijk
SP-rapport: belbus is duur en onaantrekkelijk
Sinds december 2014 rijdt op Texel een belbus. Deze Texelhopper belbus is in de plaats gekomen van een gewone buslijn. Deze lijn 29 is opgeheven. Passagiers moeten nu een uur van te voren opbellen wanneer ze met de bus mee willen. Voor de start van belbusproef hield de SP een enquête onder 100 buspassagiers. Van hen zei toen 89 procent niets te zien in zo'n belbus. Nu de proef een jaar draait reden voor de SP om opnieuw aan bewoners en toeristen op Texel te vragen hoe het in de praktijk bevalt. Het oordeel is nog steeds negatief. Op automobilisten heeft de belbus geen enkele aantrekkingskracht. De resultaten van het onderzoek staan in het deze week gepresenteerde SP-rapport 'Een duur telefoontje'. SP-statenlid Marnix Bruggeman concludeert: "Laat de gewone buslijn zo snel mogelijk terugkomen."
Voor het onderzoek hield de SP in samenwerking met het Texelse Comité Behoud de Bus ditmaal honderd enquêtes op de boot van Texel naar Den Helder en op de markt in Den Burg. De SP vindt het van belang de meningen van de mensen zelf te horen. De ov-gebruikers waren nu voor het grootste deel nog steeds negatief over de belbus. Een van de ondervraagden zei: "De Texelhopper is niet betrouwbaar. Ik heb nu een afspraak in het ziekenhuis en moet daar op tijd zijn. Ik weet niet hoe laat ik daar weer klaar ben en wanneer ik dan de terugrit moet bestellen. Sinds de Texelhopper rijdt ben ik de auto veel meer gaan gebruiken."
Doel van de belbusproef is in de praktijk uitvinden of vraagafhankelijk vervoer de attractiviteit van het openbaar vergroot. Onder de geënquêteerden waren ditmaal veel automobilisten die voor hun reis ook de Texelhopper belbus hadden kunnen gebruiken. Als redenen om dit niet doen noemden zij: veel te ingewikkeld, te duur, met dat bellen ben je al je vrijheid kwijt.
Volgens de provincie zouden er echter wel meer reizigers in de belbus zitten dan vroeger in de gewone bus. De provincie kan echter geen cijfers geven van het aantal mensen dat vroeger lijn 29 gebruikte. Een vergelijking is er dan ook niet. Wel heeft de provincie ooit gezegd dat er nooit meer dan 34 mensen tegelijk in zaten. De eerste de beste keer dat SP-statenlid Marnix Bruggeman destijds in lijn 29 stapte, trof hij maar liefst 46 medepassagiers in de bus aan. Volgens hem heeft de provincie niet goed kunnen tellen hoeveel mensen destijds in lijn 29 met een los kaartje of een dagkaart reisden. Dat zijn er vanwege het toerisme op Texel heel veel. De SP heeft dan ook grote twijfels bij het te rooskleurige beeld dat de provincie schetst.
Vorig jaar testten 50 SP'ers uit Noord-Holland zelf de belbus uit.
Bovendien kost de belbus de provincie per jaar 150.000 euro extra subsidie. Dat is dan nog exclusief een "investering" van een miljoen, die de provincie niet wil meetellen in de kosten. SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Het is natuurlijk logisch dat een belbus duurder is. Je hebt een telefooncentrale nodig en daar werken nu 15 mensen. Die kun je beter bussen laten besturen."
Van het doel van de belbusproef is dus niks terecht gekomen. Bruggeman: "Het is duurder en heeft geen enkele aantrekkingskracht. Bovendien moeten de belbussen veel meer kilometers rijden dan vroeger lijn 29. Aan vermindering van de verkeersdruk op het eiland en energiebesparing heeft het ook niets bijgedragen."