Eindelijk proef aanpak verloederde winkelstraten

10 november 2015

Eindelijk proef aanpak verloederde winkelstraten

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De provincie Noord-Holland gaat op zoek naar een gemeente om samen met de provincie een proef te doen met het opkalefateren van een door winkelleegstand verloederd winkelcentrum. Dit is het resultaat van een motie van de SP die provinciale staten afgelopen maandag hebben aangenomen. Door leegstand raken winkelstraten en kleine winkelcentra vaak in een neergaande spiraal, doordat er steeds minder mensen komen. Volgens belangen­organisaties van de detailhandel hebben gemeenten vaak onvoldoende kennis is huis om het tij te keren.

Vorig jaar al diende SP-statenlid Marnix Bruggeman een voorstel in voor een proef om gemeenten te helpen met een herstructureringsplan voor een door leegstand getroffen winkelgebied. Gedeputeerde staten zeiden toen dat zij het voorstel sympathiek vonden, maar dat er geen geld voor was. Het voorstel verdween toen in de la.

Bij de behandeling van de provinciebegroting op 9 november kwam SP-fractievoorzitter Remine Alberts er daarom op terug. Zij diende opnieuw een motie in om onder gemeenten te peilen of één van hen bereid is samen met de provincie een pilot te doen voor herstructurering, herverkaveling of transformatie van een winkelstraat of een buurtwinkelcentrum. Gedeputeerde Jaap Bond (economische zaken, CDA) stribbelde eerst nog wat tegen: "Wij vinden de motie nog steeds sympathiek, maar ik ga niet actief op zoek naar een gemeente die met ons een proef wil doen." Maar nadat Alberts hem tegenwierp dat hij toch wel eens met gemeenten om tafel zit, ging Bond om. Zodra hij een gemeente heeft gevonden laat hij dit aan provinciale staten weten. Bond zei wel dat hij nog niet kon zeggen hoeveel zo'n proef dan gaat kosten. De SP-fractie gaat er van uit dat er in het budget van de provincie wel ergens een bedrag voor te vinden is. "Het is niet eenvoudig om een zo'n winkelcentrum of winkelstraat weer uit het slop te trekken. Niemand weet ook nog precies hoe je dit zou moeten doen. Juist daarom is zo'n voorbeeldproef belangrijk. Samen met deskundigen van de provincie kun je uitpuzzelen met welke maatregelen je een buurtwinkelcentrum met leegstand nieuwe functies kunt geven. Daar kunnen andere gemeenten dan misschien een voorbeeld aan nemen."