Daar is ie weer …. de Texelhopper!

18 juni 2015

Daar is ie weer …. de Texelhopper!

Sinds half december 2014 is er een grote wijziging ingevoerd in het openbaar vervoer op Texel. De reguliere buslijn 29 werd opgeheven en vervangen door een nieuw concept: de Texelhopper.

Een ingewikkeld systeem van kaartje vooraf kopen, centrale bellen en wachten op je busje.

Met veel enthousiasme gebracht door de provincie Noord-Holland, maar inmiddels is het experiment verworden tot een drama.

Al ruim voor de invoering van de Texelhopper waarschuwde de SP-fractie in onze provincie voor de chaotische toestanden die zouden gaan ontstaan in de nieuwe situatie. Al eerder heeft u hierover kunnen lezen op onze site. Maar het is allemaal nog erger dan we hadden kunnen voorzien.

Zo dreigen de TESO – de uitvoerder van de veerdienst naar Den Helder – en de gemeente Texel afspraken te maken over het niet meer meegaan van de bus op de boot. Ook is het binnenkort helemaal niet meer mogelijk om met een OV-jaarkaart of OV-studentenkaart met de Texelhopper te reizen.

Verder wordt er geknabbeld aan de dienstregeling. Anders dan de voormalige lijn 29 zullen de busjes van de Texelhopper nog maar tot 22.00 uur gaan rijden. Een verdere afbraak van het openbaar vervoer op Texel dus.

Daarnaast zijn er nog de vele klachten over het systeem, over de dienstregeling, over de aansluiting op de veerboot en bus in Den Helder en over de overbelasting van de busjes op drukke (toeristen-) dagen.

Reden genoeg voor de SP-fractie om, na een half jaar aanmodderen, eens schriftelijke vragen te stellen aan Gedeputeerde Staten. Mede dankzij goede contacten die wij hebben op Texel bereikt ons met grote regelmaat informatie uit de eerste hand – de SP-fractie heeft derhalve een goed beeld van wat er allemaal fout gaat. Twee jaar wachten, tot de officiële evaluatie, vinden wij te lang.