SP wil opheldering vervolgstap kernreactor Pallas

16 april 2015

SP wil opheldering vervolgstap kernreactor Pallas

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Minister Kamp heeft in recente een brief aan de Tweede Kamer op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat er aan de voorgenomen bouw van de Pallas kernreactor bij Petten ook enorme bezwaren kleven. Bovendien is er geen afweging gemaakt tussen de kosten en baten voor het Rijk en de provincie Noord Holland. SP-statenlid Geert Ritsema heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan gedeputeerde staten.

Ritsema: "Nog steeds is niet duidelijk of er wel behoefte is aan een nieuwe kernreactor. Ook zijn er nog steeds geen investeerders gevonden die in zo’n reactor geld willen steken, maar de minister en het provinciebestuur blijven maar doordenderen."

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

De medische isotopen die ECN maakt worden commercieel verhandeld door het Iers-Amerikaanse bedrijf Mallinckrodt

In de brief aan de Tweede Kamer van 27 maart jongstleden vertelt de minister dat de Stichting Voorbereiding Pallas-reactor in september 2015 zal starten met de aanbesteding van het ontwerp van de Pallas-reactor. Het eerste ‘go-no go’-moment voor zowel het Rijk als de provincie Noord-Holland, aldus de minister. De provincie heeft echter in 2014 al een eerste tranche van 10,5 miljoen euro vrijgegeven voor onder andere het oprichten van de Stichting. Ritsema: "Ik wil weten of provinciale staten nog de mogelijkheid hebben om dit project te stoppen of dat het provinciebestuur en het Rijk zullen doorgaan met belastinggeld over de balk te smijten. Voor je het weet krijg je te horen dat stoppen niet meer kan, omdat er al zoveel geld in de voorbereiding gestopt is."

Het project zal naar schatting zo’n 600 miljoen euro gaan kosten, waarvan het Rijk en de provincie Noord-Holland ieder 40 miljoen voor hun rekening nemen. Daarnaast heeft de rijksoverheid een bedrag van 82 miljoen euro ter beschikking gesteld om de bestaande sterk verouderde en steeds uitvallende Hoge Flux Reactor te repareren. Veel geld voor een techniek die in hoog tempo aan het verouderen is.