h

Omstreden belbus Texel kost 18 euro subsidie per passagier

18 februari 2015

Omstreden belbus Texel kost 18 euro subsidie per passagier

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

De extra provinciale subsidie voor de belbus op Texel is inmiddels opgelopen naar 1,75 miljoen voor twee jaar. Uit een voortgangsrapportage van de provincie blijkt dat er een kostenoverschrijding is van bijna 150.000 euro. De gemeente Texel betaalt ook nog een ton mee, totaal dus 1,85 miljoen. Per dag maken gemiddeld ongeveer 140 mensen een ritje met de belbus. Op elke vervoerde passagier legt de provincie dan ongeveer 18 euro toe.

Gedeputeerde Post (VVD) bekende de kostenoverschrijding in de statencommissie Mobiliteit van maandag 16 februari op een vraag van de SP. Uit een raadsinformatiebrief van de gemeente Texel van 16 februari blijkt dat de Texelhopper in de eerste zeven weken 7.000 passagiers heeft vervoerd. Dit is omgerekend 140 reizigers per dag. Nu voor de proef van twee jaar inmiddels 1,85 miljoen nodig is, heeft SP-statenlid Marnix Bruggeman even doorgerekend: "Bij een proef van 730 dagen wordt er bij de belbus per dag dus 2.500 euro subsidie doorheen gedraaid. Dat is 18 euro subsidie op elk ritje dat een passagier maakt."
De belbusjes vervangen de gewone buslijn 29 naar De Cocksdorp die eind vorig jaar vanwege de proef met de belbus werd opgeheven. De gewone buslijn 28 naar De Koog is blijven rijden. Tot de start van belbus betaalde de provincie daarvoor per jaar acht ton subsidie voor beide lijnen. Dat bedrag is gehandhaafd en komt nog bovenop de extra subsidie van inmiddels ruim negen ton per jaar voor de belbus. De SP vindt de belbus niet alleen geldverspilling, maar ook een verslechtering voor de openbaar vervoergebruikers.

In de raadsinformatiebrief van de gemeente Texel staat dat er voor de Texelhopper nu negen telefonisten in dienst zijn en 15 á 20 chauffeurs. Bruggeman: "Dat is prachtig voor de werkgelegenheid op Texel. Maar bij 140 passagiers per dag betekent dit één personeelslid op vijf passagiers." Bruggeman erkent dat er in het toeristenseizoen meer reizigers zullen zijn. "En de belbus biedt verbindingen die er eerst niet waren. Maar voor een fractie van de subsidie die er nu doorheen gaat had je daarheen ook een gewone bus kunnen inzetten. En dan was het grootste nadeel van de belbus er niet geweest, namelijk dat vaste klanten van het openbaar vervoer nu iedere keer een uur van te voren moeten reserveren. De provincie roept ondertussen al dat de belbus een geweldig succes is. Daar denken de mensen die elk dag moeten bellen of internetten als ze met de bus meewillen anders over. Maar los daarvan: als ik er voor iets 1,85 miljoen belastinggeld doorheen draaide, zou ik natuurlijk ook roepen dat het een daverend succes was."
Uit de raadsinformatiebrief van burgemeester en wethouders blijkt verder dat nog meer kostenoverschrijdingen te verwachten zijn. De brief spreekt van kosten die nu nog "onvoldoende begroot zijn". Ook zegt het college nog niet te weten of het systeem "financieel houdbaar is zoals berekend."

U bent hier