Nut van sponsoring door provincie is volstrekt onduidelijk

27 februari 2015

Nut van sponsoring door provincie is volstrekt onduidelijk

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De provincie moet maar eens duidelijk gaan maken wat de sponsoring van evenementen zoals het Westfries Ondernemers Gala nu eigenlijk oplevert. Zolang gedeputeerde staten dat niet kunnen, moet de rem er op. Dat is de strekking van een motie die de SP aanstaande maandag indient in provinciale staten. De staten bespreken dan ook een initiatiefvoorstel van de SP over het sponsorbeleid van de provincie.

Provinciebestuurders gebruiken gesponsorde evenementen dikwijls om onder het genot van een drankje en een hapje eens lekker bij te praten met hun relaties. Leden van provinciale staten krijgen sponsor-vrijkaartjes om bijvoorbeeld met familie of vrienden naar het paardenspringfeest Jumping Amsterdam te gaan. De SP is er niet op tegen als de provincie subsidie verleent aan evenementen zoals Sail. Waar de partij een punt van maakt is dat de provincie sponsort om allerlei onduidelijke tegenprestaties te krijgen, zoals reclame voor de provincie, vrijkaartjes, en ruimte voor "relatiemanagement".
Gedeputeerde staten hebben eind 2014 de firma Sponsorbrein een evaluatie laten maken van het provinciaal sponsorbeleid. Volgens deze evaluatie heeft het sponsoren van allerlei evenementen voor de provincie een "hoog rendement". De sponsoring zou "waarde toevoegen" en de "zichtbaarheid van de provincie verbeteren".
SP-statenlid Carlien Boelhouwer: "Maar een volgende vraag is wat dit hoge rendement dan precies is. Wat is die toegevoegde waarde dan? Wat worden Noordhollanders beter van de zichtbaarheid van de provincie op evenementen? Aan die vragen zijn gedeputeerde staten niet toegekomen. Ons is in elk geval volstrekt onduidelijk wat het nut is van 'relatiemanagement' door middel van sponsoring."
Boelhouwer vraagt zich bovendien af wat er in een varende skybox bij Sail met hapjes, drankjes en bobo's wordt besproken: "Wat wordt daar bedisseld? Over welke koetjes en kalfjes gaat het?"
Voor wat betreft de "zichtbaarheid van de provincie" zegt Boelhouwer: "De overheid moet gewoon haar werk doen. Daar hoeft de provincie geen reclame voor te maken op Jumping Amsterdam. Het is allemaal begonnen met Ton Hooijmaijers, toen de kreet "een ondernemende provincie" is bedacht. Maar de provincie moet zorgen voor de goede voorzieningen waaraan de inwoners van de provincie behoefte hebben. Om dit te kunnen waarderen hoeven onze inwoners geen provinciale sponsor-spandoeken te zien hangen."
In Het Parool van vandaag staat een opiniestuk van Carlien Boelhouwer over het provinciaal sponsorbeleid.