Na 74 jaar eerste herdenking Februaristaking Hilversum

26 februari 2015

Na 74 jaar eerste herdenking Februaristaking Hilversum

Krans herdenking Februaristaking  van SP Hilversum
Amsterdam herdenkt nog steeds ieder jaar de Februaristaking van 25 februari 1941. Maar nog maar heel weinig mensen weten dat er destijds ook in Hilversum op 26 februari massaal is gestaakt tegen de deportatie van joodse Nederlanders.  Eén van de stakers was ingenieur Graaff, werkzaam bij de Hilversumse telecommunicatiefabrikant NSF. Na zijn overlijden vorig jaar bedacht zijn zoon Arthur Graaff dat het goed zou zijn, als ook Hilversum de Februaristaking ging herdenken. Vandaag vond op de Kerkbrink de eerste herdenking plaats.

Graaff beschouwt de SP als drager van het gedachtengoed van de stakers uit de Tweede Wereldoorlog en vroeg de partij te helpen bij de organisatie.  Op 9 december vorig jaar sprak Arthur Graaff tijdens een politiek café in Hilversum leden van de raads- en statenfractie van de SP aan. Of ze er wat voor voelden mee te doen met het organiseren van de eerste Februaristaking-herdenking ooit in Hilversum. Daar hoefde niet lang over na te worden gedacht. De Hilversumse SP-fractievoorzitter Bianca Verweij benaderde burgemeester Pieter Broertjes, die eveneens direct het belang inzag.

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De burgemeester was vandaag op de Kerkbrink voor het Museum Hilversum de eerste spreker tijdens de herdenkingsbijeenkomst. Broertjes memoreerde dat destijds 10.000 mensen meededen aan de staking. "Veertig mensen zijn er later opgehaald. Daarvan zijn er maar enkelen teruggekomen." Daarna gaf Arthur Graaff een gedegen historische beschrijving van de staking. SP-fractievoorzitter Bianca Verweij legde het verband tussen heden en verleden: "De Februaristaking staat nog steeds symbool voor de strijd tegen fascisme, rassenwaan en onderdrukking. Door bij het Amsterdams en Hilversums protest stil te staan, herdenken we de stakers van toen. Staan wij stil bij het nu. Dat doen we onder meer door te herdenken. Maar ook door op te staan vóór solidariteit, saamhorigheid, tolerantie en gelijkwaardigheid."
Na de toespraken togen de 150 herdenkers naar de begraafplaats achter de Kerkbrink, alwaar bij twee fakkels kransen werden gelegd.
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Zichtbaar onder de indruk van de herdenking: fractievoorzitter Bianca Verweij, raadslid Peter van de Weerd (met sjekkie), SP-wethouder Arjo Klamer (handen in de zak) en raadslid Pierre van Rooden (met bloemen).