Campagne Noord-Holland SP van start op Texel

22 februari 2015

Campagne Noord-Holland SP van start op Texel

SP Noord-Holland is afgelopen zaterdag begonnen met de verkiezingscampagne voor provinciale staten. Dat gebeurde op Texel. Op 25 plaatsen verspreid over het hele eiland gingen SP 'ers flyeren en buurten in de buurt. De reis ging met de omstreden provinciale belbus "Texelhopper". SP-lijsttrekker Remine Alberts had als flyerlocatie de Kadijksweg opgekregen, zo'n 9 kilometer vanaf de veerhaven. Maar na een ongevraagde belbus sight seeing toer over het hele eiland van anderhalf uur kwam ze daar nooit aan. Andere pech was er voor SP Kamerlid Harry van Bommel. Hij mocht gaan 'buurten in de buurt' in de Bierbrouwerij bij Oudeschild. Maar die bleek gesloten …

Foto: Marnix Bruggeman / Harry van Bommel en gemeenteraadslid Heerhugowaard Cor Hoekstra verheugen zich op een bezoek aan de Bierbrouwerij

Na het eilandbreed beflyeren van Texel kwam het SP-gezelschap weer samen in het Hotel De Lindeboom in Den Burg, om ervaringen uit te wisselen. Harry van

Bommel: "Er was dus geen leven in de brouwerij. Zijn we maar naar de kringloopwinkel gegaan. Ik heb veel mensen gesproken. Fan's van de SP. Maar ook mensen die zeiden: we gaan niet stemmen. Daarna zijn we een visje gaan eten. En toen was het ineens te laat om nog op tijd de belbus te kunnen bestellen. Zijn we maar gaan liften. Texelaars zijn zeer vriendelijke en behulpzame mensen. Binnen twee minuten waren we weg. Dat ging een stuk sneller dan de belbus."

Aan de actie deden 50 SP'ers mee, die 's ochtends bijeenkwamen bij het station van Den Helder. Vandaar gingen ze in de gewone bus op de boot over naar Texel. Daar aangekomen zouden de flyeraars verder vervoerd worden met de belbusjes, die de provincie sinds december laat rijden na de opheffing van gewone buslijn 29. Voor die busjes moet je een uur tevoren telefonisch reserveren. Je moet dan al in het bezit zijn van een kaartje. Want bij het boeken dien je het nummer van dat buskaartje op te geven. SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Je moet een uur van tevoren reserveren. De meesten zaten dan nog in de trein. Dus ben ik een paar dagen eerder maar vast naar Den Helder geweest om 50 kaartjes te kopen."

In een belbusje mogen maximaal acht personen. Bij aankomst op Texel stonden er maar twee belbusjes. Connexxion had daarnaast echter nog een gewone grote bus opgetrommeld, zoals voorheen werd ingezet op de opgeheven buslijn 29. Lijsttrekker Remine Alberts: "Lekker handig. Hadden ze net zo goed die gewone buslijn kunnen handhaven. Hadden we niet allemaal hoeven opbellen. En was bovendien die 1,8 miljoen extra subsidie voor die malle belbuspilot uitgespaard." Alberts had voor haar gemopper meer dan een goede reden. Zij moest naar de Kadijksweg, normaal een kwartiertje rijden vanaf de veerhaven. "Ik moest dus ook in die gewone Connexxionbus. Na bijna een uur zaten we bij

Foto: Marnix Bruggeman / Remine Alberts (rechts) na meer dan een uur in de belbus
De Cocksdorp, helemaal aan de noordkant van het eiland. Dat werd toch wel een beetje een hele rare omweg. Toen ik dan uiteindelijk toch bij Den Burg aankwam, was het al weer bijna tijd voor de samenkomst in Hotel de Lindeboom. Dus ik dacht ik: bekijk het maar, zet me maar meteen bij De Lindeboom af. Ben ik daar in de buurt maar gaan flyeren."

Bijzondere ervaringen waren er voor rolstoeler Jeroen Muntjewerf van SP Schagen: "Het bellen voor de Texelhopper kostte mij een hoop wachttijd: 14

wachtenden voor mij. Toen ik eindelijk de telefoniste aan de lijn kreeg was er gedoe of ik wel of niet in een aparte rolstoelbus moest, in verband met verplichte begeleiding. Afdelingsvoorzitter SP Schagen Jeanne Pouw en ik moesten naar Midden-Eierland. Bij de veerhaven zijn we eerst in de verkeerde belbus gezet. Aan het eind van de middag wilden we na de bijeenkomst in de Lindeboom met de bus weer terug. Maar de chauffeur wist niet hoe hij de rolstoel rijvloerplaat bij de busdeur moest uitklappen." Muntjewerf heeft de nodige suggesties voor verbetering: "Zeker met rolstoelers heb je meer telefonistes nodig bij zo'n belbus. En Connexxion moet veel betere informatie geven over de belbus. Zeker aan toeristen die voor het eerst op Texel komen. Die snapten er niks van."

Klachten over lange wachttijden bij de telefooncentrale van de belbus had bijna iedereen. De meesten waren al begonnen met bellen nog onderweg naar Den Helder. Kandidaat Eerste Kamerlid Meta Meijer: "Maar al lang en breed in Den Helder hing ik nog steeds in de wacht. Eerst waren er acht wachtenden voor me. Toen veranderde dat ineens in 15." De lange wachttijden leidden bij station Den Helder wel tot een lachwekkend tafereel: een stationsplein vol met bellende SP'ers. Een

grapjassende voorbijganger: "Ze zijn zeker allemaal Jan Marijnissen aan het bellen om te horen wat ze moeten doen." Minder leuk was dat het nummer van de belbuscentrale geen gratis nummer is. Sommigen zagen hun beltegoed dan ook angstwekkend tot dicht bij nul dalen.

Petra Gazendam van SP Castricum: "Van ons groepje deed eentje er een kwartier over om de rit te boeken. Vervolgens kreeg ze te horen dat het nummer van haar ticket niet geldig was. Daar lieten we ons natuurlijk niet mee afschepen. Eenmaal op Texel was het bij de busjes een enorme chaos en vertrokken we pas met 20 minuten vertraging. Een positief geluid was er van Anna de Groot van SP Wormer – althans tot halverwege: "De heenreis is goed verlopen. Maar terug naar De Lindeboom kwam het belbusje 25 minuten later dan we hadden opgekregen. Lekker in de regen, want er staan geen wachthuisjes."

Pas in De Lindeboom bleek nog een verrassing: de eerste 40 SP'ers die uiteindelijk vanaf de veerhaven naar hun bestemming waren afgevoerd, wisten niet dat de tien achterblijvers daar nog bijna een half uur hebben gewacht. Aart Marchal "Voor ons kwam er uiteindelijk geen belbus, maar … een luxe enorme touringcar. De chauffeur zei: zeg maar waar je heen wil. Wel comfortabel - maar niet erg efficiënt."

In haar slottoespraak in De Lindeboom betitelde lijsttrekker Remine Alberts de 1,85 miljoen extra subsidie voor de belbus dan ook als weggegooid geld. "Dit is een studeerkamerproject. Het afgelopen jaar heeft de provincie wel ook weer vijf gewone buslijnen opgeheven. De SP is de enige partij die zich daar tegen heeft verzet. Wij willen geen uitgekleed vervoer met belbusjes en buurtbussen. Belbusjes kosten juist meer. En omgekeerd vervangt VVD-gedeputeerde Post met buurtbussen betaald werk van professionele chauffeurs door vrijwilligerswerk."

Foto: Marnix Bruggeman / Texel na afloop van de actie