26 miljoen voor het opheffen van vier bushaltes

18 december 2014

26 miljoen voor het opheffen van vier bushaltes

De provincie en Stadsregio Amsterdam trekken 26 miljoen uit voor de aanleg van een busbaan op Schiphol Oost. "De aanleg van de HOV-lijn op Schiphol Oost? Wie kan dáár nu tegen zijn?" Zo begon SP-fractievoorzitter Remine Alberts haar betoog in de statenvergadering van 15 december. Volgens gedeputeerde staten gaan de bussen 7 á 8 minuten sneller rijden. Maar de SP had doorgevraagd. Eén buslijn blijkt dankzij het miljoenenproject precies nul minuten sneller te worden. De andere lijn wint een paar minuten, maar voornamelijk doordat er na aanleg van de busbaan haltes worden overgeslagen. Zodat Alberts moest concluderen: "Dit voorstel rammelt. Wij kunnen het daarom niet steunen."

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Argwaan kreeg de SP-fractie bij de bewering dat de reistijdwinst door aanleg van de busbaan uit zou komen op 7 tot 8 minuten. Buslijn 187 van Amstelveen naar Schiphol Rijk zal maar een deel van de busbaan gebruiken. Volgens de dienstregeling doet de bus over dit stukje nu hooguit 6 minuten. Maar busboekjes kloppen niet altijd. Dus ging de SP-fractie zelf ter controle maar even met bus 187. Tijdens de steekproef in de spits moest de bus op een van de haltes zelfs een minuut afwachten, omdat hij te vroeg was. Een winst van 7 tot 8 minuten op een rit van hooguit 6 minuten. Dat kan niet toch niet kloppen? In de statencommissie zei VVD-gedeputeerde Elisabeth Post dat zij en haar ambtenaren het ook niet wisten. In een memo moesten gedeputeerde staten later erkennen dat de rijtijdwinst "gering is". Hoeveel minuten "gering" precies is stond er niet bij. De SP denkt dat "gering" in dit geval gewoon "nul" betekent.

De andere lijn over de toekomstige busbaan is lijn 193 naar het Zuideinde op het bedrijventerrein Schiphol Oost. De busbaan snijdt voor deze lijn achter het Stationsplein zo'n honderd meter af. Daarbij wordt er voor de bus een reusachtige flyover gebouwd. Volgens gedeputeerde staten zou de bus over de huidige route nu 12 minuten doen. Volgens het busboekje is het 9 minuten. Na aanleg van de busbaan rijdt lijn 193

Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

Buslijn 193 in de razenddrukke spitsfiles op de plek waar de busbaan moet komen

bovendien niet meer langs de hangars en bedrijven op het eigen terrein van Schiphol. Haltes daar worden opgeheven. Ook hier erkenden gedeputeerde staten nu achteraf in hun memo: "De winst wordt gehaald door een gestrekter tracé, minder haltes en geen oponthoud bij de doorlaatpost naar het beveiligde gebied." Volgens de SP kun je ditzelfde voordeel nu ook al halen door de bus niet meer langs de hangars te laten rijden. Maar in beide gevallen moeten Schipholwerkers dan wel een stuk verder lopen naar de halte.

Alle andere partijen in provinciale staten gingen juichend akkoord met de busbaan van 26 miljoen.