Alberts & Bruggeman zitten alwéér in de bus

25 september 2014

Alberts & Bruggeman zitten alwéér in de bus

SP-statenleden Remine Alberts en Marnix Bruggeman hebben deze week een paar ritten gemaakt met buslijn 161 van Alkmaar naar Ursem via Heerhugowaard. Aanleiding was het plan van VVD-gedeputeerde Post de lijn per december op te heffen. Volgens haar zit er bijna niemand in de bus. Lijn 161 zou nog wel een buurtbus mogen worden, bestuurd door vrijwilligers. In zo'n buurtbus mogen echter maximaal acht passagiers. Alberts en Bruggeman ontdekten dat dit wel eens een groot probleem kan gaan opleveren.

De SP-statenleden lieten zich vergezellen door de gemeenteraadsleden Thierry Degreef en Cor Hoekstra van Heerhugowaard. In de rit terug zaten er in de bus op het drukste punt 12 passagiers - de SP-delegatie niet meegerekend. Remine Alberts: "En dat was niet in de spits, maar gewoon om drie uur 's middags, richting Alkmaar. Dat die bus niet wordt gebruikt is dus gewoon niet waar." De SP'ers spraken uiteraard met de buspassagiers. Een scholier vertelde dat er in de ochtendspits mensen moeten staan.

Een lerares vertelde dat zij op weg was naar een vergadering op haar school in Alkmaar. Zij vindt dat de bus gewoon moet blijven zoals hij is: "In de ochtendspits zit ik er vaak in, en dan met een aantal van mijn leerlingen. Die krijg je bij elkaar echt niet in een klein 8-persoons­busje." Een hbo-student accountancy die ook stage loopt in Zaandam vertelde dat hij de bus gebruikt om naar school én op zijn werkplek te komen. "Ursem heeft maar 3.000 inwoners. Maar wij hebben toch ook recht op een fatsoenlijke bus?" De Heerhugowaardse SP-raadsleden Degreef en Hoekstra maakten in de bus verschillende afspraken met passagiers om samen actie te gaan voeren en handtekeningen op te halen.

Buslijn 161 is niet de enige lijn die gedeputeerde Post wil opheffen. Marnix Bruggeman: "Wij gaan op elke bedreigde lijn kijken of het klopt dat er zogenaamd niemand in zit. Ik hoop alleen niet dat Post nog meer lijnen wil gaan opheffen. Want dan zitten Remine en ik straks overal in de provincie de hele dag in de bus."