4.000 handtekeningen voor behoud 24-uurs spoedeisende hulp

6 juni 2014

4.000 handtekeningen voor behoud 24-uurs spoedeisende hulp

SP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven heeft vandaag samen met SP Statenfractievoorzitter Remine Alberts 4.000 handtekeningen aangeboden aan bestuursvoorzitter Van der Meer van het Boven-IJ Ziekenhuis in Amsterdam-Noord. Zoveel mensen tekenden in enkele dagen tijd een petitie voor behoud van de 24-uurs eerste hulppost in het ziekenhuis. Inkrimping van de eerste hulpposten in ziekenhuizen is nog maar een proefballonnetje van Zorgverzekeraars Nederland. De SP in Noord-Holland wil er nu alvast een stokje voor steken.

Als de plannen doorgaan blijven er voor heel Noord-Holland boven het Noordzeekanaal nog maar drie ziekenhuizen met een 24-uurs eerste hulppost, in Alkmaar, Hoorn en Zaanstad. De hulpposten in Den Helder, Beverwijk, Purmerend en Amsterdam-Noord zijn dan alleen nog op kantooruren open.

Snelle behandeling bij een eerste hulppost kan soms het verschil tussen leven en dood uitmaken. Huisartsen en ambulancepersoneel hebben al aangegeven dat de concentratie van de eerste hulp in slechts drie ziekenhuizen kan leiden tot levensbedreigende situaties. Alberts: "En het is nergens voor nodig. Kort geleden werd bekend dat de ziekte­kostenverzekeraars enorme winsten maken." De statenfractie van de SP stelde over de sluitingsplannen schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten van Noord-Holland. Die antwoordden dat ze niks van de plannen wisten en dat ze er zich ook niet druk om willen maken, omdat ze vinden dat ze er niks mee te maken hebben.

De SP heeft daarom het initiatief genomen samen met bewoners van Amsterdam Noord, Purmerend en Velsen en het personeel van de desbetreffende ziekenhuizen te gaan strijden voor behoud van de 24-uurs hulppost. Alberts: "Het is een estafette, op 26 mei hebben we duizenden handtekeningen aangeboden in het ziekenhuis van Purmerend, nu vandaag is het BovenIJ aan de beurt. Velsen volgt nog. Wij willen met deze estafette de zorgverzeke­raars dwingen voor hun plannen uit te komen en die te delen met de inwoners van Noord-Holland, want tot nu toe houden de zorgverzekeraars hun mond stijf dicht en vertellen ons niks. Zo ga je niet met mensen om."