Renske Leijten bij overhandiging 10.000 protesthandtekeningen in Ziekenhuis Purmerend

27 mei 2014

Renske Leijten, lid van de Tweede Kamer voor de SP, was aanwezig bij de overhandiging van de 10.000 handtekeningen die waren ingezameld tegen de sluiting van de Spoedeisende Hulp in Purmerend. Renske Leijten hekelde de zorgverzekeraars omdat zij de plannen voor vermindering van de Eerste Hulp posten in Nederland geheim willen houden. Yolanda de Gans bood de 10.000 protesthandtekeningen aan. Zij begon op de sociale media het protest tegen de sluiting van de Eerste Hulppost in Purmerend. GroenLinks, AOV en SP haalden op straat handtekeningen op tegen de sluiting. In totaal resulteerde dat in 10.000 protesten tegen de dreigende sluiting.

Directeur Galjé van het Waterlandziekenhuis nam de protesthandtekeningen in ontvangst. Hij voelt zich gesteund door deze massale protestactie van de bevolking van Purmerend voor behoud van de Spoedeisende hulp in Purmerend. Renske Leijten van de SP riep de directie van het Waterland Ziekenhuis op om aan te dringen bij de zorgverzekeraars om de plannen met betrekking tot bezuinigingen op de zorg openbaar te maken. Zij noemde deze actie van de gezamenlijke politieke partijen en Yolanda de Gans een voorbeeld voor Den Haag. Want de politiek in Den Haag steunt de SP-motie om de geheime plannen van de zorgverzekeraars openbaar te maken niet.
Renske Leijten benadrukte dat transparantie, ook al gaat het slechts om plannen, veel onrust onder de bevolking wegneemt.