SP, GroenLinks en Ouderenpartij NH laten reizigers draagvleugelboot aan het woord

21 maart 2013

Op 21 maart zijn de SP, GroenLinks en de Ouderenpartij Noord-Holland een enquête gestart onder de reizigers van de draagvleugelboot tussen Amsterdam en Velsen-Zuid. Wat vinden zij van de dreigende stopzetting van deze unieke verbinding? Wat zijn hun alternatieven en wat vinden zij van de prijs van het vervoer? Dit zijn belangrijke vragen waar Gedeputeerde Staten (VVD, PvdA, D66 en CDA) van de provincie Noord-Holland geen boodschap aan lijken te hebben.

De provincie wil van de snelle draagvleugelboot (Fast Flying Ferry) af. Om dat besluit te ‘onderbouwen’ en te ‘rechtvaardigen’ is een onderzoeksbureau gevonden dat op basis van enkele grove vooronderstellingen de draagvleugelboot tot een 'schip van bijleggen' heeft omgedoopt.

Het vervoer per boot is volgens SP, GroenLinks en Ouderenpartij per saldo goedkoper dan het vervoer per tram in Amsterdam. De mogelijkheden om de balans van baten en lasten te verbeteren zijn nauwelijks in kaart gebracht, laat staan wat de reizigers van de draagvleugelboot er zelf van vinden.

De genoemde fracties uit de Provinciale Staten van Noord-Holland en de SP-fractie uit Velsen leggen hun oor liever te luisteren bij de ruim duizend dagelijkse passagiers. Daartoe hebben zij een enquête gemaakt om een betrouwbaar beeld te krijgen van het oordeel van de reizigers over hun bedreigde openbaar vervoerverbinding.

Statenleden zijn op 21 maart tijdens de ochtendspits tussen Amsterdam en Velsen-Zuid meevaren en hebben de passagiers de enquête voorgelegd.

De enquête is ook hier in te vullen.