h

Provinciebestuur mag schrappen rijksbijdrage voor Westfrisiaweg niet aanvullen

14 februari 2013

Provinciebestuur mag schrappen rijksbijdrage voor Westfrisiaweg niet aanvullen

Het Rijk zal niet langer meebetalen aan de dure Westfrisiaweg. SP-statenlid Remine Alberts: “Maar dat kan niet betekenen dat de provincie dat gaat bijplussen. Er zal een nieuw voorstel moeten komen.”

Op 13 februari maakte het Rijk de voorgenomen bezuinigingen op het Infrastructuurfonds bekend. Twee projecten worden daarin met naam genoemd: de N23 (Westfrisiaweg) en OVSAAL. De SP-fractie wil van het provinciebestuur weten wat de effecten zijn van het schrappen van geld voor deze projecten en heeft vragen gesteld.

Over de Westfrisiaweg is veel te doen geweest. De weg is in de vorige statenperiode uitgegroeid tot een prestigeproject. Nut en noodzaak werden betwist, de verwevenheid met bedrijventerrein Distriport sijpelde door in de integriteitskwestie Schoon Schip, veel bewoners hebben zich geschoffeerd gevoeld bij de inspraak en de financiering van de weg heeft mogelijk gevolgen gehad op andere projecten. Stuk voor stuk punten die de SP steeds op de agenda heeft gezet. Alberts: “Het is aan het provinciebestuur of deze wonden niet opnieuw worden opengehaald.

---------------
SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Amsterdam, 13-2-2013

Onderwerp: Invulling bezuinigingen infrastructuurfonds

Het Rijk heeft op 13 februari 2013 bekend gemaakt hoe de bezuinigingen op het infrastructuurfonds zullen worden ingevuld. In deze bekendmaking worden twee projecten genoemd die de provincie Noord-Holland aangaan, te weten de N23 (Westfrisiaweg) en OVSAAL. Daarover wil ik u de volgende vragen voorleggen:

1. Het Rijk schrapt de 2e kraal uit de N23 (Westfrisiaweg). Wat is dit concrete bedrag? Kunt u toelichten wat dit precies voor het hele project inhoudt? Op welke termijn kunnen wij een aangepast voorstel tegemoet zien?
2. Deze bezuiniging hing al in de lucht. Gedeputeerde Bond heeft in de pers laten weten dat er versoberd zal worden. Waar moeten wij dan aan denken? Wordt de versobering gevonden in het project N23 of zal die versobering over andere projecten worden uitgesmeerd?
3. Klopt het dat al eerder als gevolg van de financiering van de N23, zoals door PS in meerderheid goedgekeurd, andere projecten in Noord-Holland vertraagd, geschrapt of anderszins beïnvloed zijn?
4. Behoort het ook tot de mogelijkheden, nu het Rijk de bijdrage voor de 2e kraal van de N23 intrekt, dat het volledige project N23 op de tocht kan komen te staan?
5. Indien in het gehele project N23 wijzigingen worden aangebracht die wellicht extra gunstig uitvallen voor de totale som geld die door de provincie voor het project is gereserveerd, bent u bereid om dat mogelijk vrijgekomen geld aan PS voor te leggen, zodat PS met eigen voorstellen kunnen komen?
6. Is GS voornemens om het door het Rijk ingetrokken bedrag zelf aan te vullen?
7. Over OVSAAL schrijft het Rijk dat er gekozen wordt voor het schrappen van de duurdere variant (en keuze voor de kosteneffectieve variant). Kunt u toelichten wat dit precies inhoudt?
8. Het Rijk geeft ook aan dat er projecten vertraagd zullen worden. Zijn er in Noord-Holland van dergelijke projecten? Zo ja, welke? En wat houdt dat in?

U bent hier