h

Onduidelijkheid openbaar vervoertarieven opheffen

14 januari 2013

Onduidelijkheid openbaar vervoertarieven opheffen

De onduidelijkheid rond de nieuwe tarieven op het openbaar vervoer van Connexxion moet zo snel mogelijk worden opgelost. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Reizigers zijn altijd de dupe van onduidelijkheden, maar ook voor chauffeurs is het geen lolletje. Zij kunnen geconfronteerd worden met boze reizigers en zullen meer tijd kwijt zijn aan het uitleggen van de veranderingen. En dat terwijl de ov-chipkaart juist voor meer duidelijkheid zou gaan zorgen.”

Vanaf 14 januari 2013 verandert het tarief van een aantal vervoerbewijzen in Noord-Holland Noord en Gooi- en Vechtstreek. Vanaf 21 januari ook in Haarlem-IJmond. Het betreft vooral de dalkaartjes en de ritkaartjes. Op die dalkaartjes bestaat ook weer een flink aantal uitzonderingen. Alberts: “Tot nu toe is die informatie alleen via de website van Connexxion te vinden, maar zelfs dan is er een hele studie nodig om alles te weten te komen. Ik vind dat zeer klantonvriendelijk.”

In schriftelijke vragen aan het provinciebestuur stelt de SP voor om de tariefstructuur zoals die in Zeeland geldt – eenvoudig en eerlijk - over te nemen.
------------------------------
Schriftelijke vragen

Onderwerp: onduidelijkheid nieuwe ov-tarieven

Op de website van Connexxion zijn de volgende meldingen over de nieuwe ov-tarieven in Noord-Holland te vinden:

http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/nieuwe-tarieven-noord-...

http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/dalkaartje-haarlem-ijm...

http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/dalkaartje-noord-holla...

Met de invoering van de ov-chipkaart zou de tariefstructuur duidelijker worden, zo werd destijds gezegd.

Naar aanleiding daarvan wil ik u de volgende vragen stellen:

1. Bent u het met mij eens dat de tariefstuctuur met deze aparte kaartjes plus de uitzonderingen daarop niet echt uitblinkt in duidelijkheid?
2. Wanneer u de tariefstuctuur wél duidelijk vindt, kunt u zich indenken dat dit niet voor alle reizigers in Noord-Holland het geval zal zijn? Zo ja, hoe bent u van plan om dit met de reizigers te communiceren?
3. Het ligt voor de hand dat reizigers opheldering zullen gaan vragen bij de chauffeurs. Bent u het met mij eens dat dit onwenselijke situaties kan opleveren? Te denken valt aan agressie jegens de chauffeur, maar ook oponthoud bij de halte, waardoor vertragingen kunnen gaan optreden in het reisschema. Graag een toelichting.
4. Om onduidelijkheden te voorkomen zou de provincie een duidelijke tariefstructuur voor de wagenverkoop kunnen voorschrijven, zoals in Zeeland gebeurt *). Bent u van plan om dat te gaan doen? Zo ja, per ingang van wanneer kunnen we dat verwachten? Zo nee, waarom niet?

Remine Alberts, SP

*) http://www.zeeland.nl/verkeer_vervoer/openbaar_vervoer/zeeuwse_strip/

U bent hier