Wegverbreding geen automatisme

15 mei 2012

Wegverbreding geen automatisme

Bij de aanpak van knelpunten op provinciale wegen zal voortaan eerst worden gekeken welke oplossingen allemaal kunnen worden bedacht voordat tot wegverbreding wordt overgegaan. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Ik ben heel blij met het aannemen van ons voorstel, omdat dit betekent dat er ook gekeken zal worden naar oplossingen via bijvoorbeeld het openbaar vervoer.” De SP deed het voorstel tijdens de bespreking van de nieuwe Investeringsstrategie Infrastructuur Noord-Holland.

Met de nieuwe Investeringsstrategie Infrastructuur Noord-Holland heeft de provincie een zeer werkbare methode in handen gekregen om knelpunten op provinciale wegen aan te pakken. Zo wordt er gekeken naar doorstroomsnelheid, of er alternatieve wegen zijn en of er economisch belang is. Met deze drie criteria kan de volgorde worden aangegeven waarin knelpunten moeten worden opgelost. Alberts: “Dat is allemaal erg verstandig, maar we moeten niet uitsluitend naar automobiliteit kijken. Wegen nemen ook ruimte in beslag en hebben effect op de luchtkwaliteit. Bredere wegen trekken op hun beurt ook weer meer auto’s aan en dan sta je voor je het weet opnieuw in de file.”

Het SP voorstel kreeg ook de steun van coalitiepartijen CDA en PvdA.