Stimuleringssubsidie niet voor jeugdzorginstelling met loonhuis hoger dan de Balkenendenorm

1 mei 2012

De SP wil dat de provincie subsidie terugvordert van jeugdzorginstellingen, waarvan de directeur een salaris ontvangt boven de Balkenendenorm. SP-statenlid Carlien Boelhouwer: "De provinciale overheid moet geen subsidiegeld geven aan instellingen waarvan de directeur meer verdient dan de minister-president. In semi-publieke instellingen is de hoogste loonschaal nooit hoger dan die van de minister-president. Zo zou het althans moeten zijn. En instellingen die zich niet aan deze regel willen houden, met die instellingen moet de provincie niet in zee gaan."

Recent heeft de provincie een aantal jeugdzorginstellingen een subsidie gegeven, om ze te stimuleren de wachtlijst van jongeren die op behandeling wachten, zo ver mogelijk terug te dringen en daarmee de door- en uitstroom te bevorderen. De SP heeft niets tegen deze subsidie op zichzelf. Het is echter wel zaak dat deze subsidie alleen belandt bij instelllingen die hun personeel niet meer betalen dan de minister-president. Boelhouwer: "Dat laatste wil de provincie trouwens ook, vorig jaar is de subsidieverordening met een dergelijk artikel uitgebreid. Maar er is om de een of andere reden toch iets mis gegaan: volgens onze informatie zou een van de instellingen die deze subsidie heeft gekregen, een te hoge loonschaal hanteren voor haar directeur. Dat moet, vinden wij, worden recht gezet. Die subsidie moet terug."

De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.