Zorgaanbod langdurig zieke leerlingen moet blijven

23 februari 2012

Zorgaanbod langdurig zieke leerlingen moet blijven

De Albert Schweitzerschool in Haarlem voor leerlingen die langdurig ziek zijn, kan vanwege de rijksbezuinigingen inzake het Speciaal Onderwijs en het stopzetten van subsidies niet langer de financiƫn bij elkaar krijgen voor de warme maaltijdvoorziening op school. SP-statenlid Colette Sacco: "Die maaltijd maar ook het andere zorgaanbod waarop bezuinigd wordt, zoals therapie, is voor deze leerlingen noodzakelijk, om onderwijs te kunnen volgen. We kunnen als beschaafde provincie het niet laten gebeuren dat dit soort voorzieningen stoppen, met als gevolg: kinderen die voor hele lange tijd niet naar school gaan. Er moet kortom een oplossing komen en de provincie moet met de verschillende partijen in overleg."

De fractie heeft de volgende schriftelijke vragen ingediend:

1. Bent u bekend met dit probleem?
2. Bent u met mij eens dat ook kinderen die langdurig ziek zijn onderwijs moeten kunnen volgen en naar school moeten kunnen gaan? Kunt u uw antwoord toelichten?
3. Bent u met mij eens dat voorkomen moet worden dat vanwege allerlei bezuinigingen de school het aanbod aan zorg en onderwijs moet verminderen, waardoor veel langdurig zieke leerlingen niet langer onderwijs kunnen volgen en naar school kunnen gaan? Kunt u uw antwoord toelichten?
4. Bent u bereid in overleg met de school, de gemeente en rijk en provincie Zuid-Holland (de school heeft ook leerlingen uit Zuid-Holland) naar een oplossing te zoeken, zodat de leerlingen de zorg en inderwijs krijgen die ze ook in 2011 kregen en de jaren daarvoor? Kunt u uw antwoord toelichten?