Op afstand bediende bruggen moeten voor 100% veilig zijn

16 februari 2012

Op afstand bediende bruggen moeten voor 100% veilig zijn

Op afstand bediende bruggen moeten voor 100% veilig zijn, en niet met een simpele handgreep ontregeld kunnen worden. De provincie moet maatregelen treffen als dat niet het geval is, vindt de SP. SP-statenlid Dago Wellink: "Afgelopen week meldde EenVandaag dat de bediening van op afstand bediende bruggen, zoals wij die hier in Noord-Holland in Zaanstad hebben, heel gemakkelijk verstoord kan worden. Als dat werkelijk zo eenvoudig is, kan de Noord-Hollandse overheid dat natuurlijk niet over haar kant laten gaan en moet ze maatregelen nemen, om ongelukken te voorkomen."

De statenfractie van de SP heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld:

In de uitzending van televisieprogramma EenVandaag van 14 februari 2012 ,18:15 uur werd vermeld dat het op kennelijk kinderlijk eenvoudige wijze mogelijk is via internet installaties van sluizen, gemalen, beweegbare afzettingen in bruggen en dergelijke aan te sturen dan wel te ontregelen. De beveiliging blijkt ver onder de maat te zijn waardoor een niet-beheerder van de installatie deze kan verstoren. Er is weinig fantasie voor nodig om te kunnen bedenken waartoe dit kan leiden: ondergelopen polders, gevaarlijke situaties in tunnels en dergelijke. Enorme consequenties dus voor de burgers. In de uitzending was een medewerker van TNO aan het woord die vertelde al vanaf 2001 te waarschuwen voor de veiligheidsrisico’s; in 2005 zijn de overheden in een gezamenlijk advies TNT-KEMA nogmaals daarvan in kennis gesteld. Het programma EenVandaag heeft inmiddels de Nationaal coördinator terrorismebestrijding van haar bevindingen in kennis gesteld.

1. Heeft u kennis genomen van de uitzending van EenVandaag van 14 februari 2012?
2. Bent u bekend met de veiligheidsrisico’s die verbonden zijn aan het op afstand bedienen van installaties en wat heeft u eraan gedaan om dergelijke risico’s uit te sluiten?
3. Hoe is te verklaren dat ondanks de adviezen waarover de TNO medewerker in de uitzending repte, er nog steeds installaties blijken te zijn die via internet door een onbevoegde kunnen worden aangestuurd dan wel ontregeld?
4. Heeft u omtrent de besproken veiligheidsrisico’s overleg met andere bevoegde instanties zoals bijvoorbeeld het Waterschap? Zo ja, hoe ligt de verantwoordelijkheid in deze? Zo nee, bent u bereid dit overleg op zo kort mogelijke termijn op te starten?
5. Bent u het met de SP-fractie eens dat er een permanente deskundige monitoring dient plaats te vinden over de wijze van beveiliging? Zo ja, hoe is dit in de praktijk uitgewerkt? Zo nee, waarom niet?
6. Is het, gelet op de veiligheidsrisico’s, wel verantwoord om installaties die voor de samenleving van cruciaal belang zijn op afstand te bedienen? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, wat gaat u daar aan doen?
7. Heeft de uitzending van 14 februari 2012 u aanleiding gegeven nadere maatregelen te treffen? Zo ja, kunt u in algemene zin aangeven wat u heeft ondernomen?