Leeker Woonland opnemen in operatie schoon schip

14 juli 2011

Leeker Woonland opnemen in operatie schoon schip

De SP wil dat ook het project ‘Leeker Woonland’ deel uitmaakt van de operatie ‘schoon schip’ die commissaris van de koningin Remkes afgelopen maandag aankondigde. In de operatie schoon schip worden projecten onderzocht waarbij voormalig VVD-gedeputeerde Ton Hooijmaijers betrokken is.

Ook moet onderzocht worden hoeveel geld dit de provincie zal kunnen gaan kosten. Al in 2005 stelde de SP vragen over dit project. Opnieuw is opheldering noodzakelijk. SP-statenlid Dago Wellink: “Wanneer de heer Remkes ook maar voor de helft meende wat hij afgelopen maandag vertelde, mag toch wel duidelijk zijn dat hij met zijn operatie schoon schip er onder geen beding de kantjes van zal kunnen aflopen.”

Twee dagen na het debat over het debacle rond Distriport, waarbij Gedeputeerde Staten diep door het stof moesten, kwam een nieuwe kwestie aan het licht. Ex-gedeputeerde Ton Hooijmaijers (VVD) heeft hierbij mogelijk weer een dubieuze rol gespeeld. Nu dit project niet doorgaat kan dit ook weer financiële gevolgen hebben voor de provincie. Eerder is gebleken dat in het project wieringerrandmeer en in het project Distriport de provincie flink gedupeerd is geraakt.

Lees hieronder de schriftelijke vragen.

Inleiding

In De Volkskrant van 13 juli 2011 wordt aan de orde gesteld dat voormalige gedeputeerde de heer Ton Hooijmaijers persoonlijk betrokken zou zijn geweest bij het regelen van een financiële deal tussen drie deelnemers aan het kapitale bouwproject Leeker Woonland, een groot woningbouwplan in de kop van Noord-Holland langs de Kromme Leek, nabij Wognum. De krant verwijst hierbij naar twee hierop betrekking hebbende vertrouwelijke documenten die via het internet zijn te downloaden.

Bij Leeker Woonland zijn ondermeer betrokken projectontwikkelaar Matrix B.V., het voormalig Fortis-onderdeel ASR vastgoed, bouwbedrijf Dura Vermeer en woningcorporatie Wooncompagnie. Belangrijkste aandeelhouder is aandeelhouder bouwbedrijf Scholtens te Wognum.

Uit de vertrouwelijke notities zou blijken dat het ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, waarvan de provincie voor de helft deelnemer is, op zijn initiatief 1 miljoen euro van de projectontwikkelaar Matrix B.V. leende en met dat geld 5 procent van de aandelen van het project Leeker Woonland heeft gekocht. Matrix B.V. Dit alles is gebeurd op persoonlijk verzoek van de heer Hooijmaijers, zonder dat daaraan een besluit van Gedeputeerde Staten ten grondslag lag, aldus de vertrouwelijke documenten.

Volgens de Volkskrant voor het promoten van het project in de loop der jaren diverse prominente VVD ers als ambassadeur ingehuurd. In 2005 zouden dat zijn de oud-VVD bestuurders Henri Meijdam (Hooijmaijers voorganger) en voormalig burgemeester Nico Dorrestijn. Per 1 juli 2009 is daaraan Stef Blok, fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer als betaald commissaris toegevoegd.

Begin 2005 heeft de fractie van de SP het college enerzijds vragen gesteld over de grootschaligheid van het plan in relatie tot de omgeving. De SP fractie wilde standpunt van het college weten over dit in de regio zeer gevoelig project. Tevens zijn vragen gesteld over het aanstellen van twee nieuwe commissarissen in de ontwikkelende vennootschap, Leeker Woonland (thans Clinq geheten).

Het college heeft begin 2006 geantwoord dat geen standpunt over het plan te hebben omdat het nog niet officieel was ingediend, maar zag wel mogelijkheden, en heeft voor wat betreft de inschakeling van oud-bestuurders, aangegeven over dit punt geen oordeel te hebben.

In de Statenvergadering van 11 juli heeft de commissaris aangekondigd dat er nogmaals een diep onderzoek wordt ingesteld naar de wijze van betrokkenheid van Hooijmaijers bij de bouwplannen waarbij hij tussen 2005 en 2009 is betrokken.

Mede in aanmerking nemende de publicatie in de Volkskrant van 13 juli 2011 waarvan wij ervan uitgaan dat u daar kennis van heeft genomen, roept dit bij de fractie de volgende vragen op:

Vragen

1. Maakt de planontwikkeling aan de Kromme Leek ook onderdeel uit van het aangekondigde onderzoek? Zo nee, waarom niet? Zo ja, betrekt u daarbij dan alle stappen die een rol spelen/hebben gespeeld bij de ontwikkeling van dit bouwplan, ook van voor de periode Hooijmaijers?

2. De financiële deal waarbij het ontwikkelingsbedijf Noord-Holland Noord een bedrag van 1 miljoen euro leende van projectontwikkelaar Matrix B.V. met welk bedrag 5 procent van de aandelen van het project Leeker Woonland is aangekocht, zou hebben plaatsgevonden op persoonlijk verzoek van de heer Hooijmaijers? Klopt deze bewering? Zo nee, op welke wijze bent u bij de deal betrokken? Zo ja, op basis van welke mandaat heeft de transactie kunnen plaatsvinden?

3. Volgens mededeling van een woordvoerder van Leeker Woonland – thans Clinq – worden de gronden van het project afgewaardeerd nu de planontwikkeling niet doorgaat. Gelet op de deelneming van de provincie in ontwikkelingsmaatschappij Noord-Holland Noord , is de vraag natuurlijk of dit financiële consequenties voor de provincie heeft. Kunt u hierover nader informeren en aangeven wat ‘de schade’ is? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u het met ons eens dat het ongewenst is dat bij een project als dit (oud) bestuurders daar op enigerlei wijze bij zijn betrokken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u er aan doen om dit te voorkomen?

5. De via de site van De Volkskrant te downloaden documenten bevatten twee versies, een originele en een aangepaste versie. Dat in de aangepaste versie de specifieke rol van de heer Hooijmaijers niet meer voorkomt is bijzonder. Bent u het daarmee eens? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat zou naar uw mening de reden van het verschil kunnen zijn?

/vragen126.shtml