Distriport in alle openheid bespreken

30 juni 2011

Distriport in alle openheid bespreken

Wanneer Distriport besproken wordt, mag dit onder geen voorwaarde achter gesloten deuren gebeuren. Vorige week verbrak de provincie de banden met twee particuliere projectontwikkelaars. Maandag kwamen er geheime stukken boven water, waaruit in ieder geval duidelijk werd dat oud-gedeputeerde Hooijmaijers een zeer dubieuze rol heeft gespeeld. Fractievoorzitter Remine Alberts: “Ik heb totaal geen behoefte om dit onderwerp achter gesloten deuren te bespreken. De mensen in Noord-Holland moeten ook weten of de provincie weer voor miljoenen het schip in gaat. Het is tenslotte hun geld dat kan verdwijnen.”

Al in 2004 werd besloten dat er een bedrijventerrein zou moeten komen in de gemeente Wester-Koggenland bij Berkhout. De publiek-private samenwerking, waarbij de provincie voor 22,8 miljoen euro grond aankocht en verder een borgstelling afgaf, klapte vorige week. Via een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur kreeg de actiegroep Berkhout is Boos een aantal documenten boven water. Uit die documenten kan mogelijk geconcludeerd worden dat de provincie geïnvesteerd heeft in een project dat financieel heel slecht in elkaar steekt. Alberts: “Niet alleen zou dat ongeoorloofde staatssteun zijn, maar al het risico lag ook nog eens bij de provincie. De projectontwikkelaars ontspringen de dans, zo lijkt het.” De SP heeft het project nooit gesteund.