Provincie moet bezwaar maken tegen salarisverhoging topman Nuon; update

9 mei 2011

Provincie moet bezwaar maken tegen salarisverhoging topman Nuon; update

De provincie Noord-Holland moet op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 13 mei aanstaande bezwaar maken tegen de salarisverhoging die topman Morelisse heeft gekregen. De SP zal deze oproep doen tijdens de Provinciale Statenvergadering van 9 mei. Fractievoorzitter Remine Alberts: “Het is niet alleen een bizarre salarisverhoging, hij is bovendien gedaan zonder instemming van de aandeelhouders.”

Nuon/Vattenfall gaf kortgeleden een salarisverhoging van 70 %, vier keer het salaris van de minister-president aan CEO ir. H. Morelisse. Naast dit bedrag van €750.000 per jaar ontvangt de topman ook nog eens een compensatie van €724.000 voor inkomsten, die hij bij zijn vorige werkgever Essent is misgelopen. Tegelijkertijd heeft Nuon/Vattenfall het investeringsprogramma in duurzame energie teruggeschroefd. Alberts: “Daarom is het belangrijk dat alle Nederlandse overheden die samen nog steeds een meerderheid van de aandelen hebben hun protest laten horen en dat zij zeggen dat het belangrijker is om te investeren in duurzame energieproductie dan in dergelijke buitenproportionele salarissen.”

Update:

Gedeputeerde Staten (GS) heeft vanmiddag in reactie op de door de SP ingediende motie aangegeven dat zij op de aandeelsvergadering zullen zeggen dat zij
- het salaris van Nuons topman exorbitant vinden en daartegen bezwaar maken
- andere aandeelhouders zullen oproepen datzelfde te doen
- Morellisse zulen vragen een gebaar te maken en salaris terug te geven
- geen décharge zullen geven aan de commissarissen
- en tenslotte dat zij het niet eens zijn met de gevolgde procedure, dat wil zeggen: GS betreuren het dat de aandeelhouders geen stem hebben gekregen in het bepalen van het salaris van de minister-president van Nuon.
Remine Alberts: "Wij zijn zeer verheugd over de stellingname en hun actieve houding in dezen van GS. Petje af. Jammer dat de VVD daar geen voorbeeld aan nam en als enige van de partijen aangaf onze motie niet te steunen, ofwel VVD heeft met dit soort onethisch hoge salarissen in het publieke domein geen enkel probleem."