Nooit meer snoepreisjes

25 mei 2011

Nooit meer snoepreisjes

De SP vindt dat de provincie moet bezuinigen op de faciliteiten die er zijn voor statenleden en gedeputeerden. Faciliteiten die worden betaald van gemeenschapsgeld. SP-statenlid Carlien Boelhouwer: "De provincie is in de periode 2007-2011 door onkunde een berg spaargeld van Noord-Hollanders kwijtgeraakt, zoals de 78 miljoen euro aan ‘IJsland’. De provincie, in de nieuwe samenstelling, moet laten zien dat ze nu echt zuinig zal zijn op de centen van de Noord-Hollanders en die dus niet gaat uitgeven voor allerlei zaken om het werk van gedeputeerden en statenleden plezieriger te maken. In onze notitie doen we hiertoe voorstellen."

INITIATIEFVOORSTEL

Inleiding

De provincie is in de periode 2007-2011 nogal wat spaargeld kwijtgeraakt: onder andere 78 miljoen euro aan ‘IJsland’ en 34 miljoen euro aan de voorbereiding van het afgeblazen Wieringerrandmeer. Al deze miljoenen zijn bijeengebracht door hard werkende Noord-Hollanders. In diezelfde periode kreeg de wereld te maken met een economische crisis, waardoor veel Nederlanders, onder wie Noord-Hollanders, er financieel op achteruit zijn gegaan. In maart 2011 is een nieuwe statenperiode ingegaan en een maand terug is een nieuw college aangetreden. Een mooie gelegenheid, vindt de SP, de Noord-Hollanders te laten zien dat het college van Gedeputeerde Staten (GS) en Provinciale Staten (PS) in de huidige samenstelling zich solidair verklaren met de Noord-Hollander die in zijn bestedingspatroon een stapje terug heeft moeten doen. In deze notitie doet de SP een aantal voorstellen daartoe.

Commissiereis

De SP is niet per definitie tegen het idee dat een statencommissie ergens naartoe gaat om ter plekke een situatie te bekijken en hiervan te leren. De SP vindt het géén goed idee als de Noord-Hollander de indruk krijgt dat er geld over de balk gesmeten wordt. Daarom wordt het de hoogste tijd dat de regels voor het maken van commissiereizen, naar met name het buitenland, aangescherpt worden. Gekeken moet worden naar de kosten en de baten, de efficiency, en vooral de openheid naar buiten toe. De Noord-Hollander heeft er recht op te weten wat er met zijn geld gedaan wordt.

In concreto stelt de SP voor om:

- Als voorwaarde te stellen dat commissies eerst vaststellen welke informatie zij willen gaan zoeken, en daarna pas de reisbestemming daarbij zoeken.
- Een begroting op te stellen van de te maken kosten, waarbij gelet wordt op het binnen de perken houden van de kosten.
- In die begroting uit te gaan van treinkaartjes 2e klas. Indien de bestemming per trein redelijkerwijs niet is te bereiken : vliegtickets voor economy class in plaats van business class. In de begroting tevens voor het verblijf uit te gaan van (maximaal) driesterrenhotels.
- Het programma, de reisbestemming en begroting ter goedkeuring voor te leggen aan Provinciale Staten. Bij de beoordeling wordt ook gekeken of, indien reis wenselijk is, even goed of beter een ambtenaar gestuurd kan worden.
- De commissiereis eindigt in een verslag. Dit verslag gaat inhoudelijk in op de leerpunten die in aanmerking komen om verwerkt te worden in het beleid van de Provincie Noord-Holland.
- Het verslag binnen drie maanden na afloop van de commissiereis te agenderen voor en bespreken in de daarvoor in aanmerking komende commissie(s).
- Het verslag te publiceren op www.noord-holland.nl zodat de Noord-Hollander kennis kan nemen van de inhoud van de commissiereis.
- De statenfracties de mogelijkheid te bieden om deelname aan werkbezoeken uit het fractiebudget te betalen.

Dienstreizen gedeputeerden en commissaris

Voor dienstreizen van collegeleden geldt wat de SP betreft hetzelfde als voor commissiereizen. Ze worden gemaakt alleen dan als het strikt noodzakelijk is en in dat geval zo eenvoudig mogelijk.

In concreto stelt de SP voor:

- Buitenlandse dienstreizen worden zoveel mogelijk beperkt en vinden alleen doorgang als Provinciale Staten vooraf met nut en noodzaak ervan hebben ingestemd. Bij de beoordeling wordt ook gekeken of, indien reis wenselijk is, even goed of beter een ambtenaar gestuurd kan worden.
- De gedeputeerde of de commissaris schrijft na elke dienstreis een verslag, waarin ook wordt ingegaan op de resultaten van de reis. Deze verslagen komen op de website van de provincie te staan.
- Het verslag wordt binnen drie maanden na afloop van de dienstreis op de C-agenda van de daarvoor in aanmerking komende commissie(s) gezet.
- De kosten van (door Provinciale Staten toegestane) buitenlandse dienstreizen van collegeleden zijn voor de provincie. Echter, reis- en verblijfkosten worden zo laag mogelijk gehouden. Er wordt dus zoveel mogelijk met de trein gereisd (2e klas). Als dat redelijkerwijs niet kan wordt er altijd economyclass gevlogen . De hotels hebben maximaal drie sterren. Het programma wordt zo efficiënt mogelijk georganiseerd, ofwel de duur van de reis wordt beperkt tot het minimum.

Dienstauto gedeputeerde

De provincie Noord-Holland heeft voor elke gedeputeerde een dienstauto in gebruik. In Utrecht delen de gedeputeerden met zijn allen één dienstauto. Eerder is door de provincie Noord-Holland gezegd dat het volgen van het voorbeeld van de provincie Utrecht onmogelijk is. Maar waarom dat zo is, is niet bekend. In Noord-Holland schijnt er overigens geen duidelijke regeling te bestaan voor dienstauto’s.

In concreto stelt de SP voor om:

- Nog eens grondig te onderzoeken of de provincie Noord-Holland met minder dienstauto’s toe kan.
- De geldende regels voor het gebruik van dienstauto’s door collegeleden op www.noord-holland.nl te plaatsen.
- Het gebruik van de dienstauto per collegelid eens per maand op de provinciale website te publiceren.
- Ritten met de dienstauto die worden gebruikt voor privé-doeleinden en partijdoeleinden, voor 100% in rekening te brengen bij het collegelid.
- Voor woon-werkverkeer krijgen gedeputeerden een OV-jaarkaart 2e klas. Voor dit verkeer wordt de dienstauto dus niet gebruikt. Uitzondering hierop zijn tijdstippen in de late avonduren waarop het woonadres van het collegelid niet meer met het openbaar vervoer bereikt kan worden.

Reis- en pensionkosten en verhuiskosten gedeputeerde en commissaris

Nu is het zo dat gedeputeerden die in een gemeente buiten de provincie Noord-Holland wonen reis- en pensionkosten vergoed krijgen zolang ze geen huis in de provincie hebben gevonden. Is eenmaal een huis gevonden, dan krijgen zij ook de verhuiskosten vergoed. De nu zittende gedeputeerden wonen allemaal in Noord-Holland. Genoemde regels hoeven dus niet te worden toegepast, niettemin is het goed ook deze regels alvast aan te passen.

Naar de mening van de SP moet deze regel worden geschrapt. Immers een gedeputeerde hoort binding te hebben met de provincie die hij/zij bestuurt en dat al vanaf de eerste dag van de aanstelling. Kortom: het is niet gewenst mensen van buiten onze provincie te benoemen als lid/leden van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

In concreto stelt de SP voor:

- De regel met betrekking tot reis- en pensionkosten en verhuiskosten te schrappen.

Faciliteiten, zoals computer- en internetaansluiting thuis voor een gedeputeerde

Leden van Gedeputeerde Staten hebben nu recht op een tegemoetkoming in de kosten als zij voor het uitoefenen van hun functie gebruik willen maken van een internetaansluiting thuis en dergelijke. Aangezien het hebben van een internetaansluiting thuis zeer algemeen verspreid is, gedeputeerden een goed salaris hebben, en vele mensen met een veel lager inkomen (bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden) geen tegemoetkoming krijgen voor dit soort zaken, lijkt het ons heel redelijk als gedeputeerden deze tegemoetkoming niet meer krijgen.

In concreto stelt de SP voor:

- Leden van Gedeputeerde Staten krijgen voortaan geen tegemoetkoming meer voor de kosten van een internetaansluiting thuis. Ook ontvangt men geen vergoeding meer voor computers, laptops en dergelijke. Hetzelfde geldt voor software en randapparatuur, zoals printers.

Faciliteiten, zoals computer- en internetaansluiting thuis voor een statenlid

Wat voor collegeleden geldt, geldt ook voor leden van Provinciale Staten. Van politici mag men verwachten dat zij thuis over internet beschikken en een eigen computer hebben. Een bijdrage in de kosten voor de aanschaf daarvan is dus in principe niet nodig.

In concreto stelt de SP voor:

- Leden van Provinciale Staten krijgen in principe geen tegemoetkoming in de kosten voor een internetaansluiting thuis. Als het desbetreffende lid kan aantonen dat hij/zij enkel en alleen voor zijn statenwerkzaamheden internet (en een computer, printer e.d.) aanschaft, kan hierop een uitzondering worden gemaakt.

Reiskosten statenlid

Op dit moment krijgen statenleden die geen auto hebben, standaard de beschikking over een OV-jaarkaart 1e klas. De meeste Nederlanders echter reizen 2e klas in de trein. Er is geen noodzaak om statenleden een uitzonderingspositie te geven.

In concreto stelt de SP voor:
- Statenleden krijgen, als zij kiezen voor reizen met het openbaar vervoer, voortaan standaard een OV-jaarkaart 2e klas.

Afscheid vertrekkende gedeputeerden en commissaris

Als gedeputeerden vertrekken wordt een afscheidsreceptie geregeld. De kosten daarvan kunnen in Noord-Holland oplopen tot wel 10.000 euro. Zo’n hoog bedrag besteden voor dit doel is niet verenigbaar met een provinciebestuur dat verantwoord wil omgaan met belastinggeld.

In concreto stelt de SP voor:

- De kosten voor het afscheid van gedeputeerden te beperken tot bijvoorbeeld maximaal 2.000 euro per persoon.
- De afscheidsrecepties zoveel mogelijk te bundelen.

Nieuwjaarsreceptie

Bij het begin van het nieuwe jaar is een nieuwjaarsreceptie van de provincie Noord-Holland vaste prik. De gemeente Amsterdam heeft in het kader van bezuinigingen het budget voor de nieuwjaarsreceptie inmiddels geschrapt. De provincie moet dat voorbeeld volgen.

In concreto stelt de SP voor:

- Het budget voor de nieuwjaarsreceptie per direct te schrappen.

Lunches en diners voor statenleden en collegeleden
Bij elke statenvergadering wordt eten geserveerd. Bij lange vergaderingen, en in de regel zijn statenvergaderingen dat, past een soort van -simpele- maaltijd. Het eten wat tot nu toe is aangeboden, is verre van simpel: je waant je elke keer weer in een sterrenrestaurant. Lekker eten keuren wij niet af, wel als het op kosten van de belastingbetaler gebeurt. Zolang de belastingbetaler betaalt voor het eten, past het de kosten ervoor zo laag mogelijk te houden.

In concreto stelt de SP voor:
-Voortaan bij provinciale statenvergaderingen een simpele maaltijd te verstrekken, waarin zoveel mogelijk streekproducten zijn verwerkt en zo min mogelijk vlees.
-De borrel na de statenvergadering af te schaffen.
-Het geserveerde eten tussen commissievergaderingen door te beperken tot broodjes en eventueel een kop soep.

Besluit

Provinciale Staten van Noord-Holland besluiten:

Gedeputeerde Staten op te dragen bovengenoemde voorstellen te verwerken in een voordracht en ontwerpbesluit ten behoeve van het dienovereenkomstig aanpassen van de verordeningen regelende de geldelijke en andere rechtspositionele voorzieningen voor leden van GS en PS.