"VVD-feestje in Waterland"

1 februari 2011

"VVD-feestje in Waterland"

Dinsdag 1 februari heeft commissaris van de koningin Johan Remkes (VVD) oud-gedeputeerde Cornelis Mooij (VVD) aangewezen als waarnemend burgemeester van de gemeente Waterland. Dit in verband met het aftreden van CDA-burgemeester Jongmans.

Waterlands SP-fractievoorzitter Jacob Kes: “Het is goed dat iemand buiten de huidige kring in Waterland nu kijkt naar de feiten die zich de afgelopen maanden hebben afgespeeld. Omdat de commissaris en twee van de drie wethouders ook VVD-ers zijn had ik liever iemand van buiten die partij gezien. Maar we geven de heer Mooij alle kans en gelegenheid om te bewijzen dat hij zich onpartijdig opstelt.” Cornelis Mooij begint direct met zijn nieuwe functie.

SP-statenlid Harald Bos is verbaasd dat hij als statenlid dit nieuws uit de media moet vernemen. Bos: “Vergeleken met zijn opvolger als gedeputeerde verkeer en vervoer vind ik Mooij zeker geen slechte VVD-er. Maar ik begrijp goed dat mensen er hun vraagtekens bij kunnen zetten als ze lezen dat een VVD-commissaris een waarnemend burgemeester van VVD-huize benoemt in een gemeente waar twee van de drie wethouders ook al VVD-er is.” In de gemeente Waterland heeft de VVD slechts vijf van de zeventien raadsleden.

Bos: “Op deze manier roep je als het ware de discussie op, los van het oordeel dat men over de heer Mooij kan hebben. Als men in Waterland graag een discussie wil over de waarnemend burgemeester, dan had commissaris Remkes misschien beter oud-gedeputeerde Ton Hooijmaijers (VVD) kunnen benoemen.”

Lees meer op de website van de SP-afdeling Waterland.