Veiligheid voor overstekende voetgangers moet beter
Veiligheid voor overstekende voetgangers moet beter
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (VVD, PvdA, CDA en GroenLinks) doen veel te weinig om de veiligheid voor overstekende voetgangers in onze provincie te verbeteren. Dat is de conclusie van de SP over het beleid dat de afgelopen vier jaar door het college is gevoerd. De SP doet nu het voorstel dat binnen één jaar elk kruispunt in Noord-Holland – waarvan de provincie de wegbeheerder is – door voetgangers op de voor hen meest logische manier veilig en vlot overgestoken kan worden.
De provincie Noord-Holland is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid op provinciale wegen en fietspaden. Bij gebrek aan een voetpad lopen op provinciale fietspaden ook vaak voetgangers. Voetgangers moeten ook regelmatig provinciale wegen oversteken om hun route te kunnen vervolgen. Vaak liggen er aan provinciale wegen bushaltes, zodat voetgangers de weg moeten oversteken om bij de bushalte te komen. Het is belangrijk dat voetgangers op een veilige manier provinciale wegen kunnen oversteken.
Veel kruispunten op provinciale wegen worden geregeld met verkeersregelinstallaties (verkeerslichten). Vaak zijn er echter geen verkeerslichten voor voetgangers. Dit leidt tot een scala aan problemen en onveilige situaties. Hieronder een aantal voorbeelden.
- Voetgangers worden vaak geacht de weg over te steken op de manier zoals dat voor fietsers geregeld is. De zogeheten “groentijd” of oversteektijd is dan echter afgestemd op fietsers en niet op voetgangers. Voetgangers hebben zo een te korte oversteektijd. Het autoverkeer krijgt alweer groen licht als de voetganger de overzijde van de weg nog niet bereikt heeft. Dat is gevaarlijk. Zeker voor mensen die niet zo goed ter been zijn levert dit gevaarlijke situaties op.
- Veel middenbermen zijn niet voorzien van drukknoppen voor voetgangers. Overstekende voetgangers die door tijdgebrek “stranden” in de middenberm hebben geen mogelijkheid om opnieuw groen aan te vragen voor de tweede helft van hun oversteek. Zij zijn dan genoodzaakt over te steken zonder dat zij groen licht hebben.
- Soms komt het voor dat voetgangers een kruispunt in drie keer moeten oversteken (bijvoorbeeld: west, zuid, oost) omdat een veilige oversteekmogelijkheid in de gewenste richting ontbreekt. Met andere woorden: juist in die ene richting is de oversteek voor voetgangers niet geregeld door de verkeersregelinstallatie. Dat leidt ofwel tot een zeer omslachtige en tijdrovende oversteekprocedure (daarmee worden automobilisten in Noord-Holland ook niet geconfronteerd!) ofwel tot het zomaar oversteken van de weg en daarmee tot onveiligheid.
Een van de provinciale wegen waar het slecht gesteld is met veilige oversteekmogelijkheden voor voetgangers is de N201. Zelfs binnen één gemeente (bijvoorbeeld Uithoorn) zijn er al drie kruispunten (in dit voorbeeld N201/Poelweg, N201/Noorddammerweg, N201/Watsonweg) waar één of meer van de bovenstaande problemen voor voetgangers zich voordoen. Het verkeersveiligheidsprobleem voor overstekende voetgangers in heel Noord-Holland moet dan ook gigantisch zijn.
De SP heeft niet het idee dat dit probleem bij Gedeputeerde Staten – VVD, PvdA, CDA en GroenLinks – goed in beeld is en dat er ook voldoende ondernomen wordt om de verkeersveiligheid voor voetgangers op kruispunten in Noord-Holland te verbeteren. Wij hebben in de afgelopen vier jaar namelijk weinig tot geen verbetering in de situatie gemerkt. Dan is het wrang dat automobilisten door Gedeputeerde Staten juist bijzonder vertroeteld worden met miljoenenverslindende nieuwe wegen, zoals de omgelegde N201 en de Westfrisiaweg. Kennelijk ligt daar de prioriteit van dit provinciebestuur en niet bij eenvoudige maatregelen ten gunste van voetgangers.
De SP hoopt dat Gedeputeerde Staten op onze onderstaande vragen zullen antwoorden dat alle gevaarlijke situaties binnen één jaar zullen zijn opgelost.
1. Hebben Gedeputeerde Staten een beeld van het aantal kruispunten met provinciale wegen waarop één of meer van de bovengenoemde onveilige situaties van toepassing zijn?
2. Zo ja, om hoeveel kruispunten waarbij de provincie Noord-Holland de wegbeheerder (of een van de wegbeheerders) is gaat het?
3. Zo nee, waarom hebben Gedeputeerde Staten geen beeld van dat aantal kruispunten?
4. Waarom heeft dit college in de afgelopen vier jaar niets, of nauwelijks iets, gedaan om de verkeersveiligheid van overstekende voetgangers te verbeteren?
5. Wanneer gaan Gedeputeerde Staten er voor zorgen dat elk kruispunt op de voor voetgangers meest logische manier veilig en vlot overgestoken kan worden?
- Zie ook:
- Wegen en verkeersveiligheid