Gooise fusie uitstellen tot 2013

21 februari 2011

Gooise fusie uitstellen tot 2013

De fusie van Bussum, Naarden, Weesp en Muiden moet op z’n minst uitgesteld worden tot 1 januari 2013. Dat zegt de SP, die overigens geen voorstander van deze megafusie is. In plaats van het haastwerk waarop PvdA-kamerlid Heijnen en GroenLinks-gedeputeerde Heller aansturen, zou een fusie op een rustige manier ingevoerd moeten worden. Haast is in dit geval onverantwoord.

De SP ligt al langer in de clinch met gedeputeerde Bart Heller over de manier waarop hij de vier gemeenten tot een fusie wil dwingen. Gedeputeerde Staten handelen daarbij in strijd met hun eigen collegeprogramma, waarin staat dat zij een gemeente alleen tot een fusie dwingen als uit een bestuurskrachtonderzoek blijkt dat de gemeente niet voldoende bestuurskracht heeft.

Uit de onderzoeken die gedaan zijn blijkt dat de bestuurskracht van Bussum goed is, die van Naarden is voldoende en Weesp scoort matig. Alleen van Muiden blijkt uit het rapport dat deze gemeente niet voldoende bestuurskrachtig is. Harald Bos: “Dat Gedeputeerde Staten juist Bussum willen dwingen tot een fusie die deze gemeente niet wil – en 96 procent van de inwoners evenmin – is tekenend voor de manier waarop zij met gemeenten in onze provincie omgaan”.

De SP is in principe geen voorstander van gemeentelijke herindelingen in Noord-Holland. Verder vinden wij dat als de provincie dan toch met fusieplannen bezig is, de inwoners van de betrokken gemeenten zich in een officieel referendum moeten kunnen uitspreken over het voortbestaan van hun gemeente.