Extra vergadering megastallen voor verkiezingen

16 februari 2011

Extra vergadering megastallen voor verkiezingen

Afgelopen maandag hebben de coalitiepartijen (VVD, PvdA, CDA en GroenLinks) halverwege de behandeling het punt megastallen - grootschalige intensieve veehouderij - en de structuurvisie van de agenda gehaald. Het is zeer ongebruikelijk dat een onderwerp lopende de beraadslagingen wordt ingetrokken.

De SP verdenkt de coalitiepartijen ervan het onderwerp over de verkiezingen heen te willen tillen omdat de uitslag van de stemming anders onvoordelig uit zou kunnen vallen. Het merendeel van de oppositiepartijen heeft inmiddels gevraagd om het uitschrijven van een extra statenvergadering, nog voor de verkiezingen, op basis van de Provinciewet. Door een uitstel blijft er onduidelijkheid over dit punt, en zowel Provinciale als Gedeputeerde Staten hebben steeds aangegeven dit onderwerp nog deze periode te willen afhandelen.

De SP is tegenstander van megastallen. Dit omdat de SP nog teveel risico's ziet op het gebied van de concurrentie met de huidige familiebedrijven, dierenwelzijn en de volksgezondheid door de toename van dierziekten onder mensen (bijvoorbeeld resistente ziekenhuisbacterieƫn of de verspreiding van Q-koorts).

Update:

Inmiddels is er een hoog oplopende discussie aan de gang, waarin GroenLinks de Partij voor de Dieren verwijt onjuiste informatie te verspreiden over het GroenLinks-standpunt over megastallen. Dat is een beetje flauw van GroenLinks. Feit is dat het uren duurde voordat GroenLinks zich uiteindelijk tegen het ordevoorstel van de VVD uitsprak. Het was beter geweest als GroenLinks zich in het begin al duidelijk had gedistantieerd van het voornemen van haar coalitiepartners VVD, CDA en PvdA om de besluitvorming met een smoesje over de verkiezingen heen te tillen. Want een smoesje was het wel, die motie om "zwaarwegende besluiten" over twee ronden uit te smeren, die tijdens de behandeling van de structuurvisie en de megastallen werd ingediend. Onder die motie stond naast de handtekeningen van VVD, CDA en PvdA ook de handtekening van... GroenLinks.