h

Duurdere buskaartjes niet acceptabel

24 februari 2011

Duurdere buskaartjes niet acceptabel

De provincie is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in vier concessiegebieden: Noord-Holland noord; Haarlem-IJmond; Gooi- en Vechtstreek; Zuidtangent Haarlem- Vijfhuizen. De SP is geïnformeerd over het feit dat het openbaar vervoer in het gebied tussen Texel en Haarlem binnenkort veel duurder dreigt te worden. De tarieven van de wagenverkoopkaarten zullen binnenkort extreem verhoogd worden, als de plannen niet van tafel gaan.

De SP wil dat de plannen van tafel gaan en dat Gedeputeerde Staten (VVD, PvdA, CDA en GroenLinks), als opdrachtgever voor het openbaar vervoer, de vervoerder daartoe verplichten. De vervoerder moet een beter voorstel ontwikkelen voor de wagenverkoopkaarten, dat eerlijker en duidelijker is voor de reizigers en bijdraagt aan een grotere veiligheid in het openbaar vervoer.

Prijsverhogingen van meer dan 300% voor een reis zijn geen uitzondering. Er wordt een omvangrijk en zeer onoverzichtelijk assortiment kaartsoorten ingevoerd. De extreme prijsverhogingen en de onduidelijke tariefstructuur zullen tot allerlei vormen van discussie en agressie leiden. De kaartverkoop op de bus gaat meer tijd kosten, zodat de rijtijden onder druk komen te staan. De waarde aan geld en kaarten die buschauffeurs bij zich moeten hebben stijgt bij sommigen van € 3000 naar € 6000. Het met zoveel waardepapieren rond lopen rijden gaat ten koste van de veiligheid van de chauffeurs.

Wij hebben de onderstaande schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De provincie Noord-Holland heeft toestemming verleend om aanpassingen in de kaartsoorten door te voeren. Het streven is deze aanpassingen begin maart 2011 door te voeren. Deze informatie heeft de SP ontvangen uit betrouwbare bron. Door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zijn wij niet geïnformeerd, laat staat dat Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten advies hebben gevraagd over de aanpassingen.

1. Wat zijn de precieze aanpassingen die de vervoerder van plan is door te voeren? Gedeputeerde Staten wordt verzocht aan Provinciale Staten hiervan per omgaande een volledig en gedetailleerd overzicht doen toekomen.

2.a. Klopt het dat de provincie Noord-Holland aan de vervoerder toestemming heeft verleend de aanpassingen in de kaartsoorten door te voeren?
2.b. Zo ja, wie heeft of hebben deze toestemming verleend aan de vervoerder en op welke datum is de toestemming verleend?
2.c. Zo nee, kunt u dan uitleggen hoe de situatie volgens u in elkaar zit?

3. Wanneer zouden het nieuwe assortiment en de nieuwe prijzen van de wagenverkoopkaarten in werking moeten treden?

4.a. Aan de openbaar vervoerreizigers is d.d. 17 februari 2011 nog geen enkele informatie verstrekt over de aanstaande veranderingen. Bent u daarvan op de hoogte?
4.b. Zo ja, wat vindt u daarvan?
4.c. Zo nee, waarom bent u daarvan niet op de hoogte?

5.a. Waarom hebben Gedeputeerde Staten de leden van Provinciale Staten niet geïnformeerd over de voorgenomen aanpassingen?
5.b. Waarom hebben Gedeputeerde Staten geen advies gevraagd aan Provinciale Staten?

6.a. Wat is het oordeel van Gedeputeerde Staten over prijsverhogingen van wagenverkoopkaarten waardoor een reis soms meer dan 300% duurder wordt dan in de bestaande situatie? Graag inhoudelijk motiveren.
6.b. Vinden de gedeputeerden van PvdA en GroenLinks dergelijke prijsverhogingen rechtvaardig en acceptabel voor de busreizigers in Noord-Holland?

7. Wat is het inhoudelijke oordeel van Gedeputeerde Staten van het voorgestelde kaartassortiment en de tariefstructuur c.q. opbouw daarvan? Graag inhoudelijk motiveren.

8. De ov-chipkaart was bedoeld als één kaart voor trein, bus, tram en metro in heel Nederland. De verschillende vervoerbedrijven grijpen de introductie van de ov-chipkaart aan om af te komen van het NVB-wagenverkoopassortiment (de landelijke “grijze” strippenkaarten). Dit leidt tot de situatie waarin vervoerders talrijke kaarten op de bussen verkopen, die vaak duurder zijn dan de grijze strippenkaarten, en waarmee reizigers ook nog eens niet kunnen overstappen. Wat is het inhoudelijke oordeel van Gedeputeerde Staten over dit misbruik dat de vervoerders maken van de invoering van de ov-chipkaart? Graag inhoudelijk motiveren.

9.a. Volgens de informatie die de SP ontvangen heeft rijden buschauffeurs in het gebied tussen Texel en Haarlem straks rond met maarliefst negen (!) verschillende soorten wagenverkoopkaarten. Vindt u dat een wenselijke situatie?
9.b. Zo ja, waarom vindt u dat wenselijk?
9.c. Zo nee, wat gaat u doen om die situatie te voorkomen?

10.a. Volgens de informatie die de SP ontvangen heeft rijden bepaalde chauffeurs in het gebied tussen Texel en Haarlem straks rond met maarliefst € 6000 aan kaarten en geld. Vindt u dat een wenselijke situatie?
10.b. Zo ja, waarom vindt u dat wenselijk?
10.c. Zo nee, wat gaat u doen om die situatie te voorkomen?

11. Wilt u net als de SP dat de plannen van tafel gaan en bent u bereid om, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer, de vervoerder daartoe verplichten? Zo nee, waarom niet?

12. Bent u bereid de vervoerder te verzoeken een beter voorstel te ontwikkelen voor de wagenverkoopkaarten, dat eerlijker en duidelijker is voor de reizigers en bijdraagt aan een grotere veiligheid in het openbaar vervoer. Zo nee, waarom niet?

13. Wat kunnen de busreizigers in Noord-Holland ten aanzien van het assortiment en de prijsstelling van de wagenverkoopkaarten van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland verwachten? Graag inhoudelijk motiveren.

14. Wat kunnen de buschauffeurs in Noord-Holland ten aanzien van de wagenverkoopkaarten, de waarde van hun depot en hun veiligheid van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland verwachten? Graag inhoudelijk motiveren.

U bent hier