Veel ervaring op SP-lijst voor Noord-Holland

6 januari 2011

Veel ervaring op SP-lijst voor Noord-Holland

Met het Amsterdamse gemeenteraadslid Remine Alberts als lijsttrekker en een aantal zittende Staten- en raadsleden hoog op de lijst kiest de SP voor ervaring bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Noord-Holland op 2 maart. Alberts heeft zich tot doel gesteld de grote overwinning van vier jaar geleden in de Staten te herhalen: 'De SP heeft de taak de verrechtsing en ontmenselijking te stoppen. Daarvoor moeten we groot zijn in de provincies en daarmee dus ook in de Eerste Kamer. Ik neem die taak graag op me.'

Als het aan Alberts ligt, gaat de SP voor een plek in Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie. “Om de stem van vele Noord-Hollanders door te laten klinken zou het goed zijn als de SP meebestuurt. Maar in bestuur of oppositie, ons hoofddoel blijft het controleren van die enorme bak geld die omgaat in de provincie. Het wordt tijd dat de verdeling van deze gelden op een transparante manier gebeurt. Nu is het toch vooral een clubje insiders dat daarover beslist. Tegen veel ontwikkelingen wordt door de inwoners echt heel anders aangekeken, denk maar aan gemeentelijke herindelingen of het almaar laten doorgaan van ongewenste bouwprojecten of het vermarkten van het openbaar vervoer of NUON.”

De 55-jarige oud-lerares Alberts is al dertig jaar SP-lid en zit bijna dertien jaar in de Amsterdamse gemeenteraad, waarvan acht jaar als fractievoorzitter. De tweede plaats op de lijst wordt ingenomen door Carlien Boelhouwer, Statenlid sinds 1999 en oud-gemeenteraadslid in Amsterdam. Op de derde plaats staat Colette Sacco die sinds 2006 fractievoorzitter is in de gemeenteraad Purmerend. De plekken vier en vijf worden ingenomen door de zittende Statenleden Fred Gersteling en Dago Wellink.

De gehele SP-lijst voor de Provinciale Staten in Noord-Holland:

1. Remine Alberts – Amsterdam
2. Carlien Boelhouwer – Amsterdam