h

SP geen voorstander van plan "hoogwaardig" openbaar vervoer

25 oktober 2010

SP geen voorstander van plan "hoogwaardig" openbaar vervoer

De SP-fractie in Provinciale Staten is geen voorstander van het plan van Gedeputeerde Staten voor de aanleg van een HOV-verbinding tussen Huizen en Hilversum. Het gaat om een peperduur plan, waarbij onzekerheid bestaat over de effecten die ermee bereikt zullen worden. De route binnen zowel Huizen als Hilversum levert problemen op. In een tijd waarin het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks niet eens in staat is om het gewone streekvervoer in Noord-Holland op een fatsoenlijk niveau te houden, moeten we niet miljoenen euro's belastinggeld aan zulke prestigeprojecten uitgeven.

De SP waarschuwt er voor dat de term HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) geen mode- of reclamewoord wordt, waarmee verslechteringen op andere onderdelen in het openbaar vervoer gemaskeerd worden. Want wat is er hoogwaardig aan HOV als een groot deel van de andere bussen wegbezuinigd wordt? Wat is er hoogwaardig aan HOV als de reistijd toeneemt omdat mensen verder moeten lopen naar de bushalte of langer moeten wachten op hun aansluiting op een andere bus? Wat is er hoogwaardig aan HOV als er sprake is van een groot percentage zwartrijders, waardoor de exploitatie van het openbaar vervoer duurder wordt?

Onduidelijk is ook of bij de berekening van de vervoerswaarde van de nieuwe HOV-lijn door het college het effect van de beoogde prijsverhoging (tariefdifferentiatie) is meegenomen? Dat maakt de SP niet op uit de getallen in de tabellen. Enerzijds zegt het college meer mensen in het Gooi in de bus te willen krijgen, anderzijds jaagt het college busreizigers de auto in met plannen om het openbaar vervoer in de ochtend- en middagspits duurder te maken. Met een verhullend woord wordt dit "tariefdifferentiatie" genoemd.

Kortere rijtijden van de bus leiden niet altijd tot een kortere reistijd, omdat mensen lang moeten lopen naar de bushalte en extra lang moeten wachten op hun aansluitende bus, want juist op dat onderliggende net wil het college bezuinigen. Dat betekent dat buslijnen worden opgeheven of ingekort en dat frequenties omlaag gaan.

De SP legt de prioriteit bij een fijnmazig ontsluitend en verbindend net van gewoon stads- en streekvervoer in plaats van geldverslindende prestigeprojecten. Er is sprake van bezuinigingen op het openbaar vervoer en de verdwenen 80 miljoen euro uit IJsland zijn ook niet teruggekomen. Volgens de SP voorziet dit HOV-plan onvoldoende in de behoefte aan goed en goedkoop openbaar vervoer in deze regio in Noord-Holland.

U bent hier