SP eist duidelijkheid over duurder openbaar vervoer

20 oktober 2010

SP eist duidelijkheid over duurder openbaar vervoer

Gedeputeerde Staten moeten nu eindelijk stoppen met om de hete brij heen draaien als het gaat om mogelijke tariefdifferentiatie in het openbaar vervoer. Dat eist de SP, die zich genoodzaakt voelde om voor de derde keer schriftelijke vragen over dit onderwerp te stellen. Op de twee eerdere series vragen kregen wij onvolledige en onduidelijke antwoorden, waarmee de indruk is gewekt dat het college langs de essentie heen draait.

Er zijn aanwijzingen dat het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks plannen heeft om het openbaar vervoer in de Gooi en Vechtstreek in de komende concessieperiode duurder te maken in de ochtend- en middagspits. De SP is daar een fel tegenstander van. Het college zegt tariefdifferentiatie in te willen voeren, maar dat is in strijd met het besluit dat Provinciale Staten op 28 juni 2010 genomen hebben, namelijk: géén tariefdifferentiatie.

Bijkomende onduidelijkheid is dat de statenfracties van PvdA en GroenLinks zeggen dat zij – nadat de SP het protest tegen de prijsverhogingen gestart was – ook tegen de tariefdifferentiatie zijn, maar dat onduidelijk blijft hoe de drie gedeputeerden van PvdA- en GroenLinks-huize gestemd hebben. Het college wekt de indruk zich niet veel van de bezwaren van de fracties van PvdA en GroenLinks aan te trekken.

De SP wil nu expliciet van het college weten wat het standpunt van de gedeputeerden Baggerman, Meerhof en Heller is. Ook moet nu klip en klaar duidelijk worden of het college rechtmatig optreedt door een besluit van het hoogste bestuursorgaan door middel van een eenvoudige mededeling te willen overrulen. Lees hier de nieuwe vragen van de SP.