SP niet enthousiast over koehandel PvdA en VVD over asfaltmiljoenen

20 september 2010

SP niet enthousiast over koehandel PvdA en VVD over asfaltmiljoenen

De SP is niet enthousiast over de "koehandel" van gedeputeerde Post (VVD) en de PvdA-fractie over 146 miljoen euro extra voor de Westfrisiaweg. Naar verluid heeft de PvdA in een overleg achter gesloten deuren ingestemd met 146 miljoen euro extra voor de Westfrisiaweg in ruil voor 12 miljoen euro extra voor het openbaar vervoer in de Gooi en Vechtstreek. De SP heeft Gedeputeerde Staten om opheldering gevraagd over dit geheimzinnige geschuif met miljoenen.

Kort geleden is bekend geworden dat na recent overleg tussen gedeputeerde Post (VVD) en de PvdA-fractie het provinciebestuur van zins is 146 miljoen euro extra te besteden aan de Westfrisiaweg. In ruil voor dit extra PvdA-geld voor meer asfalt, zou de gedeputeerde bereid zijn gedurende de achtjarige concessieperiode voor het openbaar vervoer in de Gooi en Vechtstreek jaarlijks 1,5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen om de desastreuze gevolgen van de aanbesteding aldaar enigszins te verzachten. Dit zal naar verwachting maar zeer ten dele het geval kunnen zijn. De 12 miljoen euro voor het openbaar vervoer staat in schril contrast met de 146 miljoen euro voor extra asfalt.

De SP is er verbaasd over nu extra geld voor de Westfrisiaweg te genereren ten koste van andere projecten en andere nijpende verkeersaangelegenheden. Gedeputeerde Post heeft altijd beweerd dat er geen geld is voor het verbeteren van het openbaar vervoer. Sterker: er zou maarliefst ruim 60 miljoen euro bezuinigd moeten worden op het openbaar vervoer.

Ondanks bezwaar van de SP is besloten het agendapunt m.b.t. de problematiek in de Gooi en Vechtstreek van de agenda van commissievergadering van 6 september jl. te verwijderen. Hierover heeft geen overleg plaatsgevonden met de SP als belangrijke initiator van het agenderen van het onderwerp. Gezien de hele procedure in het “achterkamertjesoverleg”, het te laat toesturen van de voordracht en het “geheime” document, vermoedt de SP nu waarom.

Vragen

1.a. Wat is de status van het overleg tussen gedeputeerde Post en de PvdA-fractie?
1.b. Wat is daar precies besproken en afgesproken en kunnen Provinciale Staten op korte termijn een verslag van dit gesprek tegemoet zien?

2.a. Zijn behalve de PvdA ook de andere drie collegepartijen geraadpleegd?
2.b. Zo ja: welke partijen, wanneer en wat is daar de uitkomst van?
2.c. Zo nee: waarom niet?

3.a. Zijn ook oppositiepartijen geraadpleegd?
3.b. Zo ja: welke partijen, wanneer en wat is daar de uitkomst van?
3.c. Zo nee: waarom niet?

4. Ten koste van welke maatregelen/projecten gaat de 146 miljoen euro extra voor de Westfrisiaweg?

5. Kunnen Gedeputeerde Staten aangeven in welk relevant besluit en/of beleidsdocument geformuleerd is hoe de N23 wordt gefinancierd en hoe de letterlijke formulering luidt?

6. Waarom willen Gedeputeerde Staten wel extra geld uitgeven aan de Westfrisiaweg, maar niet aan het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord, waar na de afgelopen aanbesteding een aanzienlijke verslechtering heeft plaatsgevonden?

7. Waarom deelt u gemeenten in Noord-Holland mee geen geld meer te hebben voor de OV-taxi, terwijl u blijkbaar wel 146 miljoen euro extra heeft voor de Westfrisiaweg?

8. Kunt u uitleggen hoe er volgens u bij 146 miljoen euro extra voor asfalt en 12 miljoen euro extra voor openbaar vervoer sprake is van een balans tussen economie en milieu, zoals u de inwoners beloofd heeft in uw collegeprogramma “krachtig in balans”?

9. Wilt u zo vriendelijk zijn bovenstaande vragen te beantwoorden vóór de vergadering van de commissie WVV op 30 september a.s.