Provincie moet bushaltes lijn 310 nu eindelijk snel aanleggen

27 september 2010

Provincie moet bushaltes lijn 310 nu eindelijk snel aanleggen

De SP vindt dat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nu eindelijk snel de bushaltes voor lijn 310 bij de Rodelindalaan in Nieuw-Vennep moeten aanleggen. Inwoners van de woonwijk Getsewoud-Noord moeten al meer dan twee jaar onnodig ver lopen om bij de (vervangende) halte van lijn 310 te komen. Gedeputeerde Staten beloofden in 2008 dat de haltes bij de Rodelindalaan in het najaar van 2009 gereed zouden zijn. Blijkbaar heeft het aanleggen van nieuwe wegen (N201) en verbreden van wegen (A1, A6, A10) meer prioriteit bij dit college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks.

Op 16 juli 2008 stelden wij schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over bushaltes langs de zuidtak van de Zuidtangent, lijn 310 naar Nieuw-Vennep. Ondanks het feit dat Gedeputeerde Staten al jaren wisten dat deze busverbinding er zou komen, maakte de provincie tien dagen voor het in gebruik nemen van de busbaan opeens bekend dat een tweetal haltes niet gereed was. Het betrof de haltes Mary Zeldenruststraat in Hoofddorp en de haltes Rodelindalaan in Nieuw-Vennep.

Op vragen van de SP naar deze onwenselijke situatie antwoordden Gedeputeerde Staten onder andere dat de haltes Rodelindalaan in het najaar van 2009 gerealiseerd worden. Let wel: dat is circa 15 maanden na opening van de busbaan.

Vorige week heeft de SP de busbaan in Nieuw-Vennep geïnspecteerd. Tot onze grote verbazing en verontrusting bleek dat de haltes Rodelindalaan nog steeds niet klaar zijn. Het is nu 26 maanden na de opening van de busbaan. En bijna een jaar later dan Gedeputeerde Staten de inwoners van Nieuw-Vennep beloofd hebben in hun antwoord op onze vragen.

Bij de Rodelindalaan zagen we een grote zandbak, maar een verwijzing naar de dichtstbijzijnde (vervangende) halte (Laan van Norma) ontbreekt. Inwoners van het noordelijk deel van de woonwijk Getsewoud moeten nu een heel eind naar het zuiden lopen om van lijn 310 gebruik te kunnen maken. Vervolgens rijdt deze bus weer terug in noordelijke richting (richting Hoofddorp en Schiphol).

Het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks kan wel steeds nog zo veel mooie woorden spreken over “hoogwaardig” openbaar vervoer, maar op deze manier is er natuurlijk niets hoogwaardigs aan. De inwoners van Getsewoud-Noord zijn daar al meer dan twee jaar de dupe van. Dit belooft ook weinig goeds voor de inwoners van Huizen en Hilversum, waar het college ook met plannen voor “hoogwaardig” openbaar vervoer bezig is.

1. Waarom zijn de haltes bij de Rodelindalaan nog steeds niet gereed?

2. Vindt u het wenselijk dat deze haltes 26 maanden na de opening van de busbaan nog niet gereed zijn? Gaarne toelichten.

3.a. Heeft u de inwoners van Getsewoud er over geïnformeerd dat de haltes, ondanks uw belofte, niet gereed zouden zijn in het najaar van 2009?
3.b. Zo ja, dan ontvangen wij graag een afschrift van de brief de u gestuurd heeft.
3.c. Zo nee, waarom heeft u de inwoners van Getsewoud niet geïnformeerd?

4. Wanneer zijn de haltes volgens u wel gereed?

5.a. Wie heeft bepaald dat de naam van de haltes Mary Zeldenruststraat is gewijzigd in Toolenburg Oost?
5.b. Waarom is de naam van deze haltes veranderd?

6.a. Er zijn in Hoofddorp nu maarliefst drie halteparen waarin de naam Toolenburg voorkomt. Ten eerste de haltes Toolenburg (lijn 300), ten tweede de haltes Toolenburg Zuid (lijn 310) en ten derde de haltes Toolenburg Oost (lijn 310). De SP vindt dat verwarrend. Bent u dat met ons eens? Gaarne toelichten.
6.b. Kunnen wij van u verwachten dat u zich gaat inzetten om de naam van de haltes Toolenburg Oost weer te wijzigen in de oorspronkelijke naam Mary Zeldenruststraat? Zo nee, waarom niet.