Nieuwe actie tegen bezuinigingen op openbaar vervoer

28 september 2010

Nieuwe actie tegen bezuinigingen op openbaar vervoer

Vandaag start een nieuwe actie tegen de bezuinigingen van Gedeputeerde Staten op het openbaar vervoer in heel Noord-Holland. Het college van VVD, PvdA, CDA en GroenLinks wil vanaf 2011 enorm bezuinigen op het openbaar vervoer. De plannen leiden tot 20% minder busvervoer en zullen dus grote gevolgen hebben voor de mobiliteit van de inwoners en bezoekers van Noord-Holland. Tegelijk wil de provincie wel investeren in wegen. De SP vindt dat het college volstrekt verkeerde prioriteiten stelt en de verkeerde beslissingen voorstaat.

Gedeputeerde Staten willen vanaf 2011 65 miljoen euro bezuinigen. Een zesde deel van dit totale bedrag moet worden verdiend door het openbaar vervoer binnen de provincie sterk in te krimpen. De gevolgen zijn verstrekkend: volgens de plannen wordt het fijnmazig openbaar vervoernet teruggebracht naar een grofmazig net met slechts beperkt busvervoer op werkdagen na 21.00 uur en in de weekenden. Op het aantal dienstregelinguren wordt 20% bezuinigd. Voor de Gooi en Vechtstreek wordt nog eens 6% bezuinigd op het omstreden dienstregelingvoorstel.

Volgens statenlid Harald Bos komt de positie van GroenLinks binnen dit college ter discussie te staan als de bezuinigingsplannen van het college op het openbaar vervoer daadwerkelijk doorgaan. GroenLinks heeft namelijk altijd ontkend deel te nemen aan een rechts asfaltcollege. Hun belangrijkste argument daarvoor is altijd geweest dat het college niet alleen investeert in asfalt maar ook extra geld - bovenop het rijksgeld - steekt in het openbaar vervoer. Bos: "Als Gedeputeerde Staten die extra 20% nu willen schrappen rest er voor GroenLinks maar één keuze: deze bezuinigingen blokkeren of erkennen dat de partij al drie jaar deelneemt aan een rechts asfaltcollege."

ROVER heeft een speciale website geopend voor de actie. Op deze website kunt u uw handtekening zetten. De handtekeningen worden later aangeboden aan het provinciebestuur.

U kunt hier nog steeds uw handtekening zetten op de website tegen de gevolgen van de aanbesteding van het openbaar vervoer in het Gooi en de Vechtstreek. Dit onderwerp wordt donderdag 30 september besproken vanaf 16.30 uur.
Als u wilt inspreken moet u zich aanmelden bij de commissiegriffier spoorm@noord-holland.nl.