Toch tariefdifferentiatie in Gooi en Vechtstreek?
Toch tariefdifferentiatie in Gooi en Vechtstreek?
Tariefdifferentiatie is een mooi woord om te verhullen dat concessieverleners en/of concessiehouders van plan zijn het openbaar vervoer in Nederland nog duurder te maken, door busreizigers in de ochtend- en avondspits (de periode dat de provincie vol staat met files) nog meer te laten betalen voor hun busreis. De SP heeft zich van meet af aan verzet tegen de invoering van duurdere tarieven in de spits.
In bijlage L “reguleringskader ov-tarieven” van het concept programma van eisen voor de concessie Gooi en Vechtstreek 2011-2019 staat de volgende tekst over tariefdifferentiatie.
(e) Tariefdifferentiatie
De Concessieverlener is voornemens om medio 2013 tariefdifferentiatie in te voeren. Gezamenlijk met de Concessiehouder zal de Concessieverlener daartoe een nieuw tariefsysteem ontwikkelen, waarbij de hoogte van de vaste voet, het kilometertarief, de kortingen, de abonnementsvormen en de verschillende proposities kunnen worden aangepast. In dit nieuwe tariefsysteem zal tariefdifferentiatie worden toegepast, zodanig dat reizigers in de spitsperioden een hoger tarief betalen dan reizigers in de dalperioden. Het nieuwe tariefsysteem moet leiden tot een stijging van de exploitatieopbrengsten met € 400.000,-- (prijspeil 2010) per jaar.
In het jaarverslag 2009 (onderdeel van de jaarstukken 2009, d.d. mei 2010), waarin Gedeputeerde Staten verantwoording afleggen over het door hen gevoerde beleid in 2009, staat iets anders.
c. Tarievenbeleid OV
Wij hebben in het kader van de aanbesteding Gooi en Vechtstreek besloten geen tariefdifferentiatie toe te passen in het openbaar vervoer in deze concessie.
Op www.noord-holland.nl is het definitief programma van eisen voor de concessie Gooi en Vechtstreek 2011-2019 niet te vinden. Ook met zoeken op internet met Google is het definitief programma van eisen niet te vinden. Inwoners van Noord-Holland en andere belangstellenden zijn dus niet in staat op een eenvoudige manier kennis te nemen van de plannen van Gedeputeerde Staten voor het openbaar vervoer in het Gooi en de Vechtstreek.
Vragen
1. Waarom is het definitief programma van eisen (inclusief de bijlagen) voor de concessie Gooi en Vechtstreek 2011-2019 niet te vinden op www.noord-holland.nl?
2. Op welke datum is bijlage L “reguleringskader ov-tarieven” van het concept programma van eisen vastgesteld?
3. Op welke datum is het definitief programma van eisen, inclusief de bijlagen, vastgesteld?
4. Welke tekst staat er met betrekking tot tariefdifferentiatie in (bijlage L van) het definitief programma van eisen?